Vestas bag forbrugermærke for vindenergi
Samme med FN, LEGO, PwC, WWF, Bloomberg og GWEC lancerer Vestas det første forbrugermærke for varer fremstilles med vindenergi; WindMade.
Virksomheder får dermed mulighed for bedre at fortælle omverdenen, herunder forbrugere og investorer, om deres investeringer i vindenergi.
- Med klimaforandringer, global opvarmning og miljøet for øje handler det for os om at få bygget en bro mellem verdens forbrugere og erhvervslivet. Ved at lancere en uafhængig og selvstændig NGO – WindMade – plus et nyt forbrugermærke, får vi skabt en unik alliance mellem verdens forbrugere og erhvervslivet, siger Vestas koncernchef, Ditlev Engel, som er initiativtager til WindMade.
Omfattende perspektiver
WindMade er ikke kun et forbrugermærke, men også en uafhængig NGO med hovedsæde i Bruxelles. De kommende medlemmer af WindMade skriver ikke kun under på en ambitiøs strategi for vedvarende energi, de forpligter sig samtidig til åbent at lægge denne andel frem for omverdenen. Her understøttes WindMade af verdens første globale vindindeks for erhvervslivets brug af vindenergi, en nyskabelse leveret af det internationale analyse- og mediehus Bloomberg.
De stiftende partnere af WindMade er FN Global Compact, GWEC (Global Wind Energy Council), LEGO, PwC, Vestas Wind Systems, WWF (Verdensnaturfonden) og Bloomberg som informationsleverandør. WindMade vil blive administreret af en non-profit organisation, som har til formål at fremme vedvarende energi, og særligt vindenergi.