Nye regler for personalegoder skal lempes hurtigt
Revisionsfirmaet Deloitte roser skatteministerens bebudede lovforslag om en ændring af indberetningspligten for personalegoder. Men indtil lovforslaget er vedtaget, må virksomhederne styre efter de nuværende regler.
– Det er helt afgørende, at man sikrer en hurtig behandling i Folketinget. Virksomhederne skal indberette til skattemyndighederne månedligt, og indtil en lovændring er en realitet, vil de være tvunget til følge det nuværende regelsæt, hvor det er virksomhedernes ansvar, at værdien af personalegoder indberettes. Jeg kan forstå, at ministeren vil fremlægge et lovforslag i løbet af uges tid. Forhåbentlig vil han også sikre en hurtig behandling i Folketinget. Selv om reglerne ændres for hele 2011, kan virksomhederne først agere, når en lovændring er vedtaget, siger statsautoriseret revisor Niels Sonne fra Deloittes skatteafdeling.
Ressourcekrævende for virksomhederne
Reglerne blev ændret som en del skattereformen i 2009. Indtil 2010 var det lønmodtageren selv, som var ansvarlig for at indberette værdien af en række personalegoder. Dette blev ved indgangen til 2010 ændret, så det var arbejdsgiveren, som skulle indberette.
– Det har været en kæmpe udfordring for utrolig mange virksomheder. Dels har de skulle sætte sig ind i nye regler. Samtidig skulle de detaljerede regler implementeres i lønsystemerne. Ud fra de mange henvendelser vi har haft fra virksomheder i Deloittes skatteafdeling, er det klart en opgave, som har været meget ressourcekrævende for virksomhederne, siger Niels Sonne.
– Det skattemæssige provenu har ikke stået mål med den omfattende administrative byrde, reglerne har betydet. Derfor er det glædeligt, at ministeren nu er klar med en ændring. Jo før den er en realitet, jo bedre, siger Deloittes specialist i beskatning af personalegoder.
Hvad mener du?
Den nye indberetningspligt har fået mange virksomheder til at skære ned på personalegoderne. Men hvad gør man i din virksomhed?
Giv din mening til kende i afstemningen til højre for denne artikel.