Så enkelt er det: NOx + NH3 = N2 + H2O
Et halvt års målinger viser, at Amager Bakke kontinuerligt sparer miljøet for, hvad der svarer til 50.000 bilers NOx-udledning, når der sammenlignes med udledningen fra det gamle forbrændingsanlæg.
- Ja, eller udledningen fra alle mulige andre anlæg med forbrænding. Vores grænseværdi er halvdelen af alle andre anlægs, og vi ligger på ca. 15 procent af grænseværdien, siger Peter Blinksbjerg, der er kvalitetschef hos Amager Ressourcecenter (ARC).
Det er katalysatoren, hvor der blandes ammoniakvand i den NOx-holdige røggas, der er årsag til, at der udledes så lidt som en tiendedel NOx sammenlignet med det gamle anlæg, fortæller Peter Blinksbjerg med en kemisk formel:
- Ja, det kan siges meget enkelt: NOx + NH3 = N2 + H2O.
Katalysatoren omdanner altså NOx og ammoniak til kvælstof, der i forvejen er 79 procent af i luften, og vand. Og selvom der er driftsomkostninger forbundet med katalysatoren, så er der et femcifret månedligt beløb at spare som følge af NOx-afgiften.
Og ikke nok med at katalysatoren på Amager Bakke renser røgen markant bedre, målingerne er også væsentligt mere valide.
- På det gamle anlæg havde vi en multimåler, der altså skulle måle udledning på flere parametre. Dem har vi så to af på Amager Bakke - samtidig med at vi har én, der måler specifikt på NOx og dermed måler meget præcist på lave koncentrationer, og gør det hele tiden, fortæller Peter Blinksbjerg.
48.889 bilers NOx-udledning
Og så er vi fremme ved regnestykket:
- Hvis vi siger, at en bil kører 30.000 km årligt og ifølge Miljøstyrelsen udleder 0,18 gram NOx per kilometer, så giver det 5,4 kg om året. Og besparelsen ved at gå fra gammelt anlæg til Amager Bakke er 264 ton årligt. Det svarer altså til 48.889 bilers NOx-udledning årligt, forklarer Peter Blinksbjerg.