23948sdkhjf

Leverandører til Danmarks største transformerplatform fundet

Bladt Industries og Pihl-Züblin skal bygge transformerplatformen ved havmøllepark ved Anholt.
Når møllerne i Danmarks største havmøllepark ved Anholt begynder at snurre i 2012, bliver strømmens første holdeplads en 27 meter høj og ca. 2.500 tons tung transformerplatform, som står på den vestlige side af mølleparken. Platformens tre transformere skal sætte den elektriske spænding op fra møllernes 33 kilovolt til 220 kilovolt, inden strømmen sendes gennem et 25 kilometer langt søkabel ind til land.

Bladt Industries skal bygge platformens tre-etagers overdel, mens E. Pihl & Søn og Züblin i joint venture bygger det fundament, som overdelen skal stå på. Fundamentet består af en betonsænkekasse på havbunden med en stålkonstruktion, som overdelen fastgøres på.

- Vi har valgt Bladt Industries som leverandør af platformens overdel, fordi virksomheden har lang erfaring med at bygge offshore platforme. Selv har vi i Energinet.dk haft et forbilledligt samarbejde med Bladt i forbindelse med vores arbejde med at forbinde Rødsand 2-havmølleparken syd for Lolland med elnettet. Her var det også Bladt Industries, som byggede transformerplatformen. Pihl-Züblin er valgt som leverandør af fundamentet, da de har stor erfaring med offshore betonkonstruktioner fra bl.a. Østbroen over Storebælt, siger projektleder Poul Damgaard, Energinet.dk.

Anlæg klar til drift i august 2012
Arbejdet med at opføre de tekniske anlæg, som skal skabe forbindelse mellem havmøllerne og det eksisterende elnet på land, indledes i begyndelsen af marts 2011. Her tager Energinet.dk første spadestik til det 59 kilometer lange landkabel, som går fra kysten ved Grenaa til transformerstationen i Trige.

Kontrakten med Pihl-Züblin er på ca. 80 mio. kr., mens kontrakten med Bladt Industries er på 155 mio. kr. Det samlede budget for landkabel, søkabel, kabelovergangsstation og transformerplatform, d.v.s. hele ilandføringsanlægget, er på 1,3 mia. kr. Anlægget skal være klar til drift den 1. august 2012.

Fundamentet bygges på Refshaleøen i B&W’s gamle tørdok. Den skal stå klar på positionen i Kattegat senest 1. marts 2012.

Overdelen af platformen bliver bygget på Bladt Industries værft i Aalborg. Den skal være færdig i marts 2012, hvor den skal sejles til farvandet mellem Anholt og Djursland og løftes over på fundamentet af et stort kranskib.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094