Hvem vil holde styr på ledningsnettet?
I december 2017 vedtog Folketinget en revidering af loven for registrering af ledningsejere. Et vigtigt element i implementeringen af den nye lov er videreudviklingen af Ledningsejerregistret (LER).
Med et netop udsendt udbud sætter Styrelsen for Dataforsyning og effektivisering (SDFE) gang i udviklingen af et nyt ledningsregister til en ny digital platform.
Det skal det kunne
Det nye LER skal indeholde en række nye funktionaliteter, som blandt andet gør det muligt for entreprenører og andre, der skal udføre gravearbejder, at få hurtigere adgang til digital information om, hvor rør og ledninger ligger nedgravet i jorden.
Det forventes, at man dermed kan mindske de mange ressourcer, der i dag bruges på at planlægge, når der skal graves i jorden for at udbygge og vedligeholde Danmarks nedgravede infrastruktur.
Samtidig forventes den lettere adgang til ledningsoplysninger at resultere i færre graveskader, der bl.a. vil bidrage til en højere forsyningssikkerhed.
Værdi & frist
Opgaven, der netop er sendt i udbud, har en samlet estimeret værdi af 63 millioner kroner.
Der vil være frist for modtagelse af bud eller ansøgninger om deltagelse den 29. maj 2018. SDFE forventer at afsende opfordringer til at afgive bud eller at deltage til udvalgte ansøgere den 25. juni 2018.
Løsningen forventes at blive sat i drift i løbet af andet halvår af 2019.