Biobrændstoffer udgør 90 procent af VE i transporten
Opgørelsen over VE (Vedvarende Energi) i transporten i Drivkraft Danmarks Energistatistik 2018 viser, at biobrændstoffer står for næsten al VE i transporten.
Iblanding af biobrændstoffer i benzin og diesel har indtil nu sparet klimaet for over 5,5 mio. ton CO2.
Det skriver Drivkraft Danmark på sin hjemmeside.
Frem til 2010 udgjorde vedvarende energi kun en forsvindende andel af energiforbruget til vej- og jernbanetransport. Med Biobrændstofloven blev der i 2010 indført et krav om, at benzinselskaberne skulle iblande biobrændstoffer svarende til 5,75 procent (energi) i al benzin og diesel. Det har indtil nu sparet klimaet for over 5,5 mio. ton CO2.
Det har betydet, at vedvarende energi over få år gik fra at udgøre få promiller til i dag at udgøre mere end seks procent af det samlede energiforbrug til vej- og jernbanetransport.
- Bioethanol i benzin og biodiesel i diesel udgør mere end 90 procent af den samlede andel af vedvarende energi til transport. Mængden af elektricitet skyldes stort set forbrug i tog. I takt med elektrificeringen af jernbanedriften og at el-biler og andre teknologier som for eksempel brint og biogas får et kommercielt gennembrud, vil vi se en stigende andel VE-el i transporten, skriver Drivkraft Danmark.
Sammen med en stigende iblanding af biobrændstoffer i benzin og diesel i de kommende år, vil den samlede mængde af vedvarende energi i transporten stige.
En foreløbig opgørelse for 2017 viser, at forbruget af vedvarende energi til vej- og jernbanetransport ligger på niveau med 2016, og at biobrændstoffer fortsat udgør omkring 90 procent af den samlede mængde.