De vil bygge brændselsceller på Aalborg Havn
- Blue World Technologies er blevet stiftet med det formål at udvikle og producere methanol-brændselsceller til biler og andre køretøjer.
Sådan skriver stifterne af Blue World Technologies Mads Bang, Mads Friis Jensen og Anders Risum Korsgaard om deres nystiftede selskab, der har knap tre uger på bagen.
- Vi har lige startet selskabet op. Vi fokuserer på brændselsceller men med fokus på mobilitet, hvor andre typisk fokuserer på det mere stationære, forklarer CEO Anders Korsgaard og tilføjer:
- Det er åbenlyst, at forbrænding og fossile brændsler er på vej ud, og vi skal bringe noget bæredygtigt i det sted.
Producerende selskab
Selvom selskabet er nyt, så er de tre stiftere ikke. De har mere end tyve års erfaring fra branchen, og det er den, der skal trækkes på, når skal udvikles og produceres brændselsceller på Lavavej på havnen i det østlige Aalborg.
Og produceres det skal der.
- Hvis vi var et udviklingsselskab, så kunne vi have etableret kontor inde midt i Aalborg ved siden af borgmesteren. Men vi kan godt lide at have plads, og det har vi fundet her ude på havnen. Her er plads til produktion og masser af plads til udvidelser, fortæller Anders Korsgaard.
Det logiske brændstof
Blue World Technologies har valgt at fokusere på methanol-brændselsceller til transport på hjul. Det har man med afsæt i en ret logisk tankegang.
- Det er rent, billigt og simpelt at lagre. Med en overlegen energitæthed kan methanol sikre en rækkevidde på over 1.000 km og en genopfyldningstid på under 3 minutter uden kompromis. Blue World vil fokusere på at pensionere forbrændingsmotoren ved at levere et bæredygtigt alternativ, siger Mads Friis Jensen, CCO i Blue World.
Blue World Technologies kommer dog ikke til at stå alene med den vision. Heldigvis, siger Anders Korsgaard.
- Der er rigtig mange konkurrenter i Kina og Indien. Vi er heldigvis mange om buddet, og det viser, at der er en forståelse af, at man kan og skal anvende methanol-brændselsceller i transporten, siger han.
Ikke nye drenge i klassen
Hvis navnene på de tre stiftere lyder lidt bekendte, så er det fordi de tidligere stod bag brændselscelleproducenten Serenergy, der i 2015 blev opkøbt af det tyske selskab Fischer Group. Det tyske selskab besluttede dog i foråret at skære kraftigt ind til benet. Det betød, at en stor del af de ansatte i Aalborg blev fyret. Det fik de to stiftere Anders Korsgaard og Mads Bang til at forlade virksomheden.
Siden har der været stille fra de tre, men nu er de altså tilbage igen.
- Vi har haft lidt tid til at tænke os om. Der var mange andre muligheder, men til syvende og sidst valgte vi at bygge videre på den erfaring, vi har, siger Anders Korsgaard.
Parterne har også brugt tiden siden maj på at få ambition og produkt på plads, og denne gang bliver selskabet på stifternes hænder.
- Vi bygger ikke en virksomhed op for at sælge den igen. Det dedikerede mål er, at vi skal børsnoteres inden for de næste seks år, slutter Anders Korsgaard.
I øjeblikket er de tre musketerer ved at hente penge hjem via investorer. Der skal rundt regnet bruges omkring 600 millioner kroner i de kommende år.
Om Blue World Technologies Blue World Technologies eller Blue World er en advanceret producent af methanol brændselsceller til brug i biler og andre køretøjer. Blue World fokuserer udelukkende på methanol som drivmiddel, et simpelt, flydende, vedvarende og omkostningseffektivt brændstof, der nemt kan lagres, transporteres og eksporteres. Blue World er fokuseret på højtemperatur PEM-teknologien kombineret med methanol reformering. Kombinationen sikrer et simpelt system med høj konvertering effektivitet samt opfylder designkrav i forhold til vægt og volumen. Løsningen sikrer et køretøj med alle fordelene; lang rækkevidde, hurtig optankning, ingen skadelige emissioner samt lavere brændstofomkostninger. Hovedkvarteret for Blue World er i Aalborg. Ydermere planlægger Blue World at have udviklings- og produktionsaktiviteter i kernemarkeder for at optimere logistikken og sikre nærhed til kunderne. Blue World er stiftet af; Mads Bang, Anders Korsgaard og Mads Friis Jensen. Selskabet er i øjeblikket ved at afslutte første investeringsrunde. |