23948sdkhjf

Pres på regeringen for at droppe satsning på biobrændstoffer

Når regeringen foreslår at blande mere biobrændstof i danskernes benzin og diesel, ser det pænt ud i det nationale klimaregnskab.

Men i realiteten er det usikkert, om tiltaget vil gavne klimaet. Regeringen tager nemlig ikke højde for de indirekte klimaeffekter ved dyrkning af afgrøder til biobrændsel i klimaplanens regnestykke. Det skriver Information .

Med forslaget ønsker regeringen at øge det såkaldte iblandingskrav fra 5,75 procent til otte procent for at leve op til EU’s VE-direktiv, der pålægger EU’s medlemsstater et bindende mål om minimum ti procents vedvarende energi transportsektoren i 2020.

Et forslag, der 'alt andet lige' vil reducere de globale CO2-udledninger, skriver Klimaministeriet i et notat dateret den 1. november.

Men såkaldt førstegenerations biobrændstoffer – især førstegenerations biodiesel, der kommer fra potentielle fødevarer som palmeolie og rapsolie – er skadelige for klimaet, forklarer Claus Ekman, direktør i Det Økologiske Råd, til Information.

- Førstegenerations biodiesel er både dårligt for klimaet og miljøet. Der er store problemer ude i de tredjeverdenslande, hvor meget af det her biobrændstof kommer fra, siger han.

Forslaget begejstrer heller ikke oppositionen. Længe har regeringen med biobrændselsforslaget holdt et andet forslag om udskydelse af registreringsafgift på grønne biler som gidsel i forhandlingerne, da regeringen har ønsket at forhandle elementerne samlet, mens oppositionen vil have stemt forslaget om udskydelse af registreringsafgift på grønne biler igennem hurtigst muligt, da grønne biler ellers vil blive pålagt afgiftsitninger fra nytår.

- Jeg kan ikke se, hvorfor afgiftsfritagelse på elbiler skal sammenkobles med øget brug af førstegenerations biobrændstoffer. Det kan jo kun handle om penge, for det her er den billigste måde at opfylde EU-kravene, siger Claus Ekman.

Men nu er tålmodigheden sluppet op, og oppositionen sendte tirsdag regeringens eget forslag om udskydelse af registreringsafgifter på grønne biler til afstemning i folketingssalen.

Energi-, forsynings- og klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) forklarer i et skriftligt svar til Information, at det er vigtigt at få en aftale på plads om iblandingskravet nu samtidig med afgiftslempelse på elbiler, da begge elementer 'bidrager til at reducere CO2-udledningen i transportsektoren'.

- En forhøjelse af iblandingskravet skal aftales nu, da det er nødvendigt i forhold til den danske opfyldelse af EU’s krav om ti procent vedvarende energi i transportsektoren i 2020. Ti procent kan på nuværende tidspunkt kun opfyldes, hvis vi vælger at forhøje iblandingskravet, som er foreslået af regeringen, skriver ministeren.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078