23948sdkhjf

Nordjysk projekt baner vej for flydende el

Partnere bag projektet

Power2Met-projektet har netop modtaget økonomisk støtte fra EUDP til etablering af anlægget på Aalborg Universitet.

GreenHydrogen, der skal levere elektrolyseanlægget, står bag ansøgningen sammen med bl.a. Re::Integrate, der udvikler reaktoren til fremstilling af metanol.

Andre deltagere i projektet er Aalborg Universitet, Hydrogen Valley, E.On, Nature Energy, Drivkraft Danmark, Rockwool, Process Engineering, Holtec Automatic-Nord og Lillegaarden EL.

Til sommer drypper de første dråber metanol ud af et anlæg, som snart etableres i Nordjylland.

Brændstoffet, der produceres på basis af brint og CO2, kan blive Danmarks næste erhvervseventyr, fordi det kan baseres på vedvarende energi og få den tunge transport med i den grønne omstilling.

Kunder står klar til aftage produktet, som forventes at kunne levere en positiv business-case inden for kort tid.

Det vurderer parterne bag projektet, der har fået navnet Power2Met.

Brint er legoklodsen 
Power2Met-projektet bygger blandt andet på de erfaringer, som er opnået i HyBalanceprojektet ved Hobro. Her er et anlæg til produktion af brint på basis af primært vindmøllestrøm blevet åbnet for få måneder siden med støtte fra EU.

- Vi ser brint som en legoklods i fremtidens energisystem. Brintproduktion kan bruges til at lagre overskydende el-kapacitet fra vedvarende energikilder som sol og vind. Brinten kan bruges, som den er, i transportsektoren og i industrien – eller den kan videreforædles til eksempelvis metanol som i Power2Met-projektet, fortæller Søren Bjerregaard Pedersen, CEO hos Hydrogen Valley, der er partner i såvel HyBalanceprojektet som i Power2Met-projektet.

I fremstillingen af metanol indgår CO2 men også brint. Metanol-anlægget omfatter derfor en elektrolyse-enhed, som leveres af projekt-partneren GreenHydrogen. 

Markedet for metanol er på vej
Elektrofuels som metanol – eller ”flydende el”, som det populært kaldes – forventes at få et gennembrud i de kommende år. Ved at producere elektrofuels kan man udnytte strømmen fra vindmøller i de perioder, hvor kapaciteten overstiger efterspørgslen, og dermed kan de også bidrage til et sikre den nødvendige balance mellem forbrug og efterspørgsel i nettet.

Den ”flydende el” fra vedvarende energikilder kan ledes over i transportsektoren og anvendes i de sammenhænge, hvor batterier ikke slår til: ved lange afstande og i den tunge trafik.

Metanol kan allerede nu anvendes i eksisterende forbrændingsmotorer, hvis det iblandes benzin, og det kan erstatte andre iblandingsbrændstoffer, som ofte skal importeres.

Brancheforeningen Drivkraft Danmark, som er partner i projektet, ser store perspektiver i anvendelsen af metanol fremover.

- Vi skal udskifte fossile brændsler blandt andet med flydende el. Vi vurderer, at elektrofuels baseret på el fra vedvarende energikilder kan blive helt afgørende for transportens grønne omstilling, og vi står klar til at tilbyde den grønne metanol på tankstationerne, når den er tilgængelig, siger Jacob Stahl Otte, direktør i Drivkraft Danmark.

Nøglefærdige anlæg
Med etableringen af anlægget, der er det første af sin art i Danmark, forventer parterne bag projektet at have skabt grundlaget for et komplet, standardiseret og modulopbygget metanolanlæg, der kan opstilles lokalt i tilknytning til virksomheder, som udleder CO2.

Det kan for eksempel være biogasanlæg, der kan opnå en bedre forretning ved at udnytte CO2 til at fremstille metanol i stedet for at lede den ud i atmosfæren.

I første omgang etableres anlægget, som pilotprojekt på Aalborg Universitet, der er partner i projektet. Næste skridt vil så være etablering af produktion i forbindelse med et biogasanlæg.

 I 2021 forventes løsningen at blive udbudt til markedet .

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111