23948sdkhjf

Fusion med fusion på

Energisektoren i Danmark er under evig forandring. Elsektoren i særdeleshed. De seneste år har været præget af fusioner og konsolideringer, hvor store energiselskaber slår pjalterne sammen og bliver endnu større, samtidig med at engrosmodellen stiller krav til en knivskarp adskillelse af netselskaberne, som agerer på monopolområdet, og de kommercielle elhandelsselskaber, som sælger strøm til kunderne i fri konkurrence.

Men hvordan navigerer man i en sektor, hvor evnen til at fusionere, passe ind og skabe vækst skal gå hånd i hånd med opdelingen og adskillelsen af aktiviteterne.

Hos energikoncernen Eniigs netselskab N1 i Støvring har man været igennem fusioner flere gange, så den del har direktør Jan Østergaard temmelig godt styr på.

- Selskabet er blevet skabt gennem en række af fusioner og opkøb både med og af store og små selskaber siden 2001, senest med fusionen mellem HEF og EnergiMidt til Eniig i 2016. Vi har sidste år overtaget Nibe Elforsyning, og vi har aftaler om at overtage elnettet i både Kibæk og Kjellerup. Lige nu kigger vi ind i en sammenlægning med SE, hvor vi skal finde den nødvendige tid til at gennemføre fusionen. Og det gør vi selvfølgelig, siger Jan Østergaard.

Adskillelsen af N1s aktiviteter fra Eniigs og den identitetsmæssige adskillelse har til gengæld været en lidt hårdere nød at knække.

- Det har et træk, der har været større, end vi havde forestillet os, fortæller han.

Identitetsmæssig adskillelse
I april 2016 trådte engrosmodellen på elmarkedet i kraft. Det betød, at alle elselskaber i Danmark skulle adskille de kommercielle aktiviteter i elhandelsselskabet fra aktiviteterne i netselskabet.

Pr. 1. juli 2018 har alle koncernforbundne netselskaber skulle være navngivet på en måde, som tydeligt adskiller sig fra navnet på den koncern, de tilhører.

Kunderne skal kunne kende forskel, og der skal være vandtætte skotter mellem selskaberne, hvilket Netselskabet N1 med nye tiltag har gjort ekstra tydeligt. Det har dog, som Jan Østergaard siger, været et langt større arbejde end ventet.

- Tidligere har det været en stor pærevælling. Nu skal alt være adskilt. Vores it-systemer og løn. Vores mailadresser skulle skiftes ud. Vi har fået N1-logo på alt, både på biler og tøj. Der må ikke være nogen, der kører rundt med koncernnavnet eller sender en mail fra en Eniig-mail. Vi har dog ikke været ude ved transformerstationer og elskabe. Kun ved vores hovedstationer, siger Jan Østergaard.

For at understrege adskillelsen og gøre det endnu tydeligere, at N1 er adskilt fra Eniig, er N1s driftscenter, der før lå sammen med Eniigs aktiviteter på Over Bækken i Aalborg, rykket til Støvring, hvor et nyt driftscenter danner rammen om netaktiviteterne.

- Det styrker forståelsen for identitetsadskillelsen både internet og eksternt. Vi kløjes selv i det, så vi kan sagtens forstå at andre også gør, siger driftschef hos N1 Iver Rud Hansen

Vi møder ikke kunderne længere
Engrosmodellen og den identitetsmæssige adskillelse er sat i verden for at understøtte konkurrencen på markedet. Det har Jan Østergaard fuld forståelse for. Men om det så også har virket, kan være svært at sige noget om.

- Der er gang i en analyse af konkurrence på elmarkedet. Den skal vise, om det virker. Hvis man kun måler på, om kunderne skifter selskab, så har det ikke virket. Det har nemlig lav interesse. Kunderne skifter ikke særligt tid elselskab, siger han.

Adskillelsen af aktiviteterne har dog fået stor betydning for N1. Nu er det nemlig kun elhandlerne, der møder kunderne – og det dur ikke, hvis du spørger Jan Østergaard.

- Vi har trukket os fra slutkunderne, og det forstår de ikke en dyt af. Vi er nødt til at komme ud. Vi er ved at skifte 67.000 elmålere i Aalborg, så folk skal altså vide, hvem vi er, når vi kommer og banker på, siger Jan Østergaard.

- Vi har også mere end 100 elteknikere til at køre rundt i området og servicere anlæggene, og det betyder, at vi er meget synlige i lokalområdet, så derfor er det en klar fordel, at folk ”kender” os, og ved hvilke opgaver vi løser, understreger han.

N1 har derfor kørt en kendskabskampagne blandt andet på Facebook for at fortælle, hvem man er, og hvad man står for - uden i øvrigt at nævne navnet Eniig.

Entreprenørmodellen
Siden 1. januar 2019 har 105 nyindrettede arbejdspladser i N1s driftscenter i Støvring været besat af N1-medarbejdere.

For i modsætning til de fleste netselskaber i Danmark, som kører efter en såkaldt entreprenørmodel, hvor ubemandede netselskaber køber medarbejderressourcer og andre ydelser fra moderselskaberne, er netselskabet N1 fuldt bemandet og råder over eget materiel. I alt er 225 medarbejdere ansat i N1 pr. 1. januar 2019.

- Der er mange fordele ved at bemande netselskabet. Myndighederne stiller stadigt større krav til den funktionelle adskillelse mellem moderselskabet og N1, og med denne konstruktion sikrer vi en bedre og mere tydelig adskillelse af N1s aktiviteter og aktiviteterne i resten af koncernen, herunder især de kommercielle selskaber. Vi får desuden en enklere struktur internt og en mere gennemskuelig model for kunder, leverandører og medarbejdere, forklarer Jan Østergaard Jensen

Med opgøret med entreprenørmodellen følger en del uhensigtsmæssigheder.

- Vi må kun beskæftige os med egne anlæg. Vi må ikke samarbejde med de små selskaber, der også ligger i vores områder, om f.eks. overvågning af deres elnet uden for åbningstid. Der er ting i lovgivningen som ikke er tilsigtede, og vi vil jo gerne høste synergi og stordriftsfordele, hvor vi kommer frem, siger Jan Østergaard.

Effektiv i en omskiftelig verden
Trods alle omvæltningerne, fusionerne, engrosmodellen og en flytning, skal der drives en forretning. Hos N1 har ledelse og medarbejdere brugt enorme mængder af krudt på fortsat at være effektive og drive et effektivt netselskab.

Jan Østergaard har set sine ansatte flytte sig markant i kølvandet af de landvindinger, der blæser over elsektoren i disse år.

- Vores medarbejdere har taget alle de nye udfordringer ind og er virkelig gået forrest i alle de mange forandringer, der er sket i elsektoren i de seneste år. Vi har været på en stor forandringsrejse, og den fortsætter. Det kræver noget, at navigere i en dagligdag, hvor stringente og firkantede procedurer om driften, skal kobles med en stor del selvbestemmelse, hvor der skal tænkes nyt hver dag, og hvor man skal håndtere tingene selv, siger han, og peger på den benchmark, som er på vej på området.

- Vi finder motivation i at være blandt de bedste, og vi har store forventninger til den benchmark, der kommer. Vi er heldigvis begunstiget med god trivsel og en værdibaseret kultur, siger han.

Fusionen, der er på vej
De seneste år har altså været forandringernes tid hos N1, og det ser ikke ud til at selskabet sådan lige med det samme kan nøjes med kun at fokusere på kerneforretningen. Der venter nemlig endnu en fusion lige om hjørnet. Selskabets moderkoncern Eniig valgte nemlig i efteråret 2018 at fusionere med SE og blive til Norlys.

- Lige nu er vi i det, der hedder stand-still. Det betyder, at vi afventer Konkurrencestyrelsen. Der kommer nok en godkendelse af fusionen hen i nærheden af sommerferien, siger Jan Østergaard.

For N1 kan fusionen få stor betydning, da selskabet skal slås sammen med SEs netselskab Ewonet.

- Vi har interesse i at skabe ét stort netselskab. Vi kan tage en stor del kunder ind uden bøvl. Driftscenteret (i Støvring, red.) kan håndtere op til 1 million kunder, siger Jan Østergaard.

Fusionsanmeldelsen er i øjeblikket til behandling hos Konkurrencestyrelsen, og den slags tager tid. Selv om Jan Østergaard forventer, at fusionen går igennem, så er den stand-still periode, som organisationen er i lige nu, vanskelig at håndtere.

- Når en fusion bliver meldt ud, så skaber det uro blandt medarbejderne. Alle tænker what's in it for me? Perioden med usikkerhed blandt de ansatte må ikke blive for lang. Vi er afhængige af, at de mennesker, hver dag løser de mange vigtige opgaver for Netselskabet N1, også er her i morgen, pointerer han.

Når det så er sagt, så frygter hverken Iver Rud Hansen eller Jan Østergaard den forestående fusion og det lange seje træk en fusion trods alt er – også selvom man har prøvet det hele før.

- Vi finder den nødvendige tid til at gennemføre fusionen. Det er aldrig bare noget, man lige gør. Vi er blevet eksperter i konsolidering og vores organisation er gearet til at arbejde med fusion, slutter Jan Østergaard.

Artiklen er en del af temaet Magasinet Energy Supply.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094