23948sdkhjf

Den tunge transports grønne omstilling drøner forbi Danmark

Den tunge transports klimaaftryk kan på få år reduceres markant uden provenutab. Faktisk står staten til et stort provenutab, hvis der ikke reageres grønt nu.

DEBAT

Denne artikel er et debatindlæg.

Ordlyd og holdninger er derfor ikke et udtryk for Energy Supplys holdninger og meninger.

Ophavsmand/-kvinde til indlægget fremgår af bylinen.

I går nedsatte regeringen en ny Kommission med Anders Eldrup som formand. ”Eldrup Kommissionen” skal finde løsningen på hvorledes der kan gennemføres en grøn omstilling af transportsektoren med lav- og nulemissionskøretøjer uden tab af de 50 mia. kr., som afgifterne på fra transportsektoren indbringer i dag.

Svært men nødvendigt udtalte Anders Eldrup ved lanceringen. Nødvendigt er alle enige om, hvis Danmark i tide skal nå i mål med sine internationale klimaforpligtigelser, specielt udenfor kvotesektoren, hvor transport og landbrug er de store poster. Svært fordi en omstilling af transporten til eldrift ikke er privat økonomisk attraktivt uden markante afgiftslettelser på såvel køretøjer som drivmidler. Opgaven med at sikre provenuneutralitet er derfor yderst udfordrende.

Tiden er ikke klimaets ven
Udfordringen er så stor, at det må forventes, at implementering af løsninger vil tage flere år uanset, at Eldrup Kommissionen har fået i opdrag at pege på løsninger i 2019. De hidtidige politiske tiltag på transportområdet taler deres tydelige sprog.

På den anden side presser klimaudfordringen sig mere og mere på, hvor forskerne løbende påpeger behovet for hurtige reduktioner, da udviklingen er selvforstærkende. Nu konkluderer forskerne, at omstillingen går så langsomt, at vi samlet skal levere negative udledninger i fremtiden for at undgå katastrofale klimaforandringer.

Det reagerer man på i hovedparten af de øvrige europæiske lande ved i rekordfart at omstille den tunge transport fra dieseldrift til drift på naturgas, der så løbende substitueres med biogas.

Den hurtige omstilling til naturgas giver faktisk den største CO2 reduktion på den korte bane. Selv om reduktionen kun er på ca. 20 pct., så betyder det store volumen en kæmpe reduktion på kort sigt. Når naturgassen gradvist omstilles til biogas opnås en meget markant reduktion på langt over 100 pct. I VE direktivet fastslås, at reduktionen er 179 pct., når biogassen udvindes fra husdyrgødning.

I Danmark er de afgiftsmæssige bremseklodser hakket helt i bund, så udviklingen til biogasdrift står stort set stille, da afgiftsbelastningen er markant større for biogas end for dieseldrift. Samtidig er alle afventende i håbet om, at el-drift bliver attraktivt meget snart.

Europas tunge transport skifter til natur- og biogas
Uden for landets grænser er der fuld fart på omstillingen af den tunge transport fra diesel til gasdrift.

Det skyldes ikke blot, at omstillingen understøttes afgiftsmæssigt, men skyldes også stigende kundekrav i markedet om, at transportbranchen mindsker sit klimaaftryk.

I transportbranchen er der enighed om, at det eneste reelle alternativ for en hurtig klimareduktion for den tunge transport er omstilling til gasdrift med løbende overgang til biogas.

Førende lastbilfabrikanter som Iveco leverer i disse år flere gas end dieselkøretøjer. Med motor- og lastbilfabrikanternes store fokus på gas er der de senere år sket en markant effektivitetsfremgang og nu er sejtrækkere på gas også på markedet.

Og der er fuld fart på opbygning af infrastrukturen til flydende biogas (LBG). Sydpå i Europa er en korridor af tankstationer for flydende gas under etablering i ECO-GATE projektet med deltagelse af Tyskland, Frankrig, Spanien og Portugal. Her har en række store aktører forpligtet sig til at opstille mindst 40 tankstationer for flydende gas i Europa samt etablere produktionsfaciliteter for flydende biogas. Det første anlæg bliver nu etableret i Holland. Samtidig gives der EU baseret tilskud samt finansieringsløsninger til lastbiler, der drives på flydende naturgas.

I Tyskland fritager man nu gasdrevne lastbiler for motorvejsafgifterne, og da afgifterne på gas til transport i vores nabolande kun er en fjerdedel af de danske, sker der en eksplosiv vækst i antallet af gasdrevne køretøjer.

Sverige har nu ca. 10 gange flere gas fyldestationer end Danmark, og  90 pct.  af denne gas er nu biogas. Den svenske regeringen har i efteråret afsat 200 mio. SEK til området, hvor de første 106 mio. er bevilget til et cluster for flydende biogas, LBG.

Danmark mister både afgifter og grøn omstilling
Dermed drøner den grønne omstilling af den tunge transport derudad uden for landets grænser.

I Danmark står vi derimod helt stille.

Det har ikke alene konsekvenser internt i Danmark for vores klimaaftryk, men vil også have konsekvenser for den danske transportbranche, som er et vigtigt eksporterhverv for Danmark.  

Padborg er faktisk i top 3 over tankningsvolumen for diesel i Europa, hvilket indbringer Danmark ca. en halv mia. kr. om året i afgifter. Når de store transportaktører i Europa nu stiller om til flydende gas, vil den danske statskasse stå overfor et meget stort provenutab, da disse fremover vil tanke syd for grænsen. De penge skal Eldrup Kommissionen vel også finde, før de overhovedet kan starte på at hjælpe den danske grønne omstilling.

En grøn omstilling af varetransporten kan faktisk ske provenuneutralt
Hvis en tredjedel af den tunge transport frem til 2030 blev omstillet til biogas – det kan dækkes med halvdelen af den danske biogasproduktion i 2020 – så kan vi årligt skære ½ mio. tons af den danske CO2-udledning udenfor kvotesektoren – vel og mærke uden yderligere biogasproduktion.

Regeringen har indtil videre sat et rødt lys for denne vej ved at indkræve afgifter på biogasdrevne køretøjer, der er ca. 40 pct. højere end for de dieseldrevne køretøjer. Dette fremgår med tydelighed af nedenstående figur. En afgiftsmæssig ligestilling mellem biogasdrift og dieseldrift for det samme kørselsarbejde kan ske uden provenutab.

Der er derfor ikke noget at vente på. En sådan tilpasning vil ikke give staten en øget udgift, men til gengæld levere en markant omstilling.  

I vores nabolande har man set denne løsning og gennemført de nødvendige initiativer, der har sat speed på omstillingen til gasdrift. Det giver samtidig en markant teknologiudvikling for de gasdrevne køretøjer med stærkt stigende effektivitet.

Stor lettelse for Eldrup kommissionen
Eldrups store udfordring er kort formuleret Ingen grøn omstilling med rød bundlinje for de private aktører.  En række flådeejere herunder Arla har meget tydeligt markeret, at de er parat til at levere en grøn omstilling af deres transport, hvis de ikke straffes økonomisk.

Nedenstående fire afgiftsmæssige tiltag er ikke blot provenuneutrale, men vil faktisk give staten et ekstra afgiftsprovenu, samtidig med at det sætter skub i den grønne omstilling af såvel varedistributionen som den tunge transport.

  1. Biogas fritages for CO2 afgift, når det leveres til transport gennem naturgasnettet ligesom palmeolie og andre biobrændstoffer
  2. Energiafgifterne til transport ligestilles for ens transportarbejde (pr. km).
  3. Den grønne ejerafgift for biogasdrevne køretøjer fastlåses på niveau med den dieseldrevne pendant. F.eks. ved at fjerne udligningsafgiften.
  4. Registreringsafgiften for biogaskøretøjer maksimeres til niveauet for dieseldrevne køretøjer

Artiklen er en del af temaet Debat.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093