Efter politianmeldelse: Energiselskaber har næsten ingen kommentarer
Nærmere bestemt for at have ringet til forbrugere uden forbrugernes samtykke, hvilket er i strid med forbrugeraftale loven.
De to energiselskaber er henholdsvis NRGi-ejede Gul Strøm og Modstrøm.
Hos NRGi, der i december 2017 overtog ejerskabet af Gul Strøm, ønsker man ikke at forholde sig konkret til politianmeldelsen.
- Vi anerkender, at forbrugerombudsmanden har indgivet en anmeldelse. Indtil der foreligger en juridisk konklusion, kan vi ikke kommentere på sagens detaljer, skriver selskabet i en mail til Energy Supply.
På spørgsmålet om, hvad man har tænkt sig at gøre for at undgå den slags i fremtiden skriver selskabet:
- Vi tager selvfølgelig en anmeldelse fra forbrugerombudsmanden alvorligt. Men som nævnt kan vi ikke kommentere på sagens detaljer, før der foreligger en juridisk konklusion, skriver NRGi.
Hos selskabet Modstrøm er der slet ikke noget at hente.
Her er man nemlig ikke vendt tilbage på Energy Supplys henvendelse.
Ikke første gang
Det er i øvrigt ikke første gang, at de to selskaber er i Forbrugerombudsmandens søgelys.
I april 2016 måtte Forbrugerombudsmanden indskærpe over for Gul Strøm, at selskabet fremover skulle overholde markedsføringsloven. Det skete efter, at Gul Strøm i forbindelse med telefonsalg og på sin hjemmeside havde vildledt forbrugerne og overtrådt god markedsføringsskik. Det var i øvrigt før NRGi overtog ejerskabet af selskabet.
I marts 2017 måtte Forbrugerombudsmanden gå i rette med Modstrøm på baggrund af klager fra forbrugerne. Virksomheden havde angiveligt vildledt forbrugerne i forbindelse med opsøgende telefonsalg.