Fjernvarmeunits går som varmt brød i Næstved
- Det er jo never-ending-story. Det er ligesom at male Storebæltsbroen. Når man er færdig, kan man begynde forfra, siger direktør hos Næstved Fjernvarme, Jens Andersen.
Han hentyder til selskabets årelange bestræbelser på at komme energispild og de dårlige afkølinger i fjernvarmesystemet til livs.
Det har ført masser af godt af sig.
Dog måtte Næstved Fjernvarme sidste år skrue lidt op for intensiteten. Blandt andet ved at deltage i det treårige regionalfondsprojekt Mærk Næstved – Bæredygtig Grøn Byudvikling; tage på besøg hos forbrugerne og slå endnu et slag for sine fjernvarmeunits på abonnement.
Genbrugsglas & Isolering Via Bæredygtig Grøn Byudvikling har Næstved Fjernvarme også fået kontakt til Dansk Celleglas. Lige nu afprøver Dansk Celleglas isoleringsmateriale lavet af genbrugsglasrester hos Næstved Fjernvarme. Materialet kan vise sig at være bedre isolerende end grus, som man normalt bruger som fyld omkring fjernvarmerør. Samarbejdet kan derfor give en mulighed for endnu flere besparelser samtidig med at sikre genanvendelse af et restmateriale. |
Skruer lidt hist og her
Næstved Fjernvarme har altså - som mange andre - været i gang med at reducere energiforbruget i fjernvarmesystemet i flere år.
Et af de vigtigste fokusområder for Næstved Fjernvarme har været, at lokalisere de kunder, der udnytter energien dårligst - og hjælpe dem med at reducere deres energiforbrug.
- Vi kommer på besøg, skruer lidt her og der, og pludselig kan vores kunder spare en masse, fortæller Thomas Hansen, energirådgiver for Næstved Fjernvarme.
Godt begyndt
Resultaterne kan allerede mærkes på bundlinjen, men det er langt fra så simpelt, som Thomas Hansen får det til at lyde.
Det har krævet tid og tålmodighed.
I starten gik det langsomt med at skabe resultater i form af bedre varmeudnyttelse. Der skulle der ske en forandring. I juni 2018 besluttede Næstved Fjernvarme at tage nye metoder i brug.
I stedet for at sende et brev til forbrugerne, greb selskabet knoglen og ringede forbrugerne op.
- Det virker ikke at sende brev, hvor der står, at deres anlæg ikke kører optimalt. Det virker at komme på besøg, så får man også meget bedre dialog, og forbrugerne kan nemmere få stillet de rigtige spørgsmål, fortæller direktør hos Næstved Fjernvarme Jens Andersen.
Og det gav pote.
Ikke alene fik Næstved Fjernvarme en bedre dialog ud af det. Næstved Fjernvarme kunne også få justeret anlæggene ude hos forbrugeren, få lukket ventiler, der stod forkert eller opsat et nyt og bedre system.
Nye units efter behov
Det nye og bedre system er en fjernvarmeunit fra Genima Termix, som Næstved Fjernvarme via en rammeaftale sætter op hos de forbrugere, hvor det er nødvendigt - eller hos dem, der måtte ønske det.
- Over de seneste fire til fem år har vi sat 2.000 units op, fortæller Jens Andersen.
Men efter selskabet er begyndt at arbejde mere intenst med at finde de dårlige fjernvarmeunits, er der på ganske kort tid røget to hundrede ekstra units over disken.
- Vi har besøgt ca. 500 kunder i den seneste tid, men det er ikke alle kunder, der vælger en ny fjernvarmeunit. Det er heller ikke nødvendigt, da mindre fejl kan rettes ved mindre justeringer af fjernvarmeanlægget eller udskiftning af en enkelt ventil. Vores mål er ikke at sælge flest mulige lejeordninger, men at kunderne har et anlæg, der udnyttet energi bedst muligt, siger Jens Andersen.
Units på abonnement
Den lejeordning Jens Andersen hentyder til, er Næstved Fjernvarmes fjernevarmeunits på abonnement. Netop det koncept har fået rigtig mange kunder til at skifte deres fjernvarmeunit ud med en nyere.
- Nu er det jo ikke alle vores kunder, der har behov for eller lyst til at skifte deres varmeunit ud. Men efter vi er begyndt at leje fjernvarme-units ud på abonnement er det blevet noget lettere, for så er det jo os, der har ansvaret, når noget går i stykker eller ikke kører optimalt, fortæller Jens Andersen.
Faktisk er fjernvarme-units på abonnement blevet så stor en succes, at Jens Andersen godt tør kigge lidt i krystalkuglen.
- Jeg vil gætte på, at vi inden for fem til syv år ejer samtlige varmeinstallationer i Næstved by, siger han.
Mærk Næstved & besparelserne Dertil kommer, at den cirkulerede vandmængde i hele fjernvarmesystemet er reduceret med 100.000 m3 svarende til årsforbruget for 330 husstande. Ud over Næstved Fjernvarme deltager også Næstved Kommune i regionalfondsprojektet Mærk Næstved – Bæredygtig Grøn Byudvikling. Projektet Mærk Næstved arbejder målrettet med energireduktion og -effektiviseringer i Næstved. Det sker gennem afprøvning af nye metoder og teknologi. |
Artiklen er en del af temaet Magasinet Energy Supply.