23948sdkhjf

Succesfuld test fremskynder elbussers indtog i København

Bybusserne i København skal køre på el senest i 2025, hvilket er fem år før den hidtidige plan. Fremrykningen skyldes en succesfuld testperiode på to år.

I to år er elbusser blevet testet, og 92 af passagerne har været tilfredse. Derfor sætter Københavns Kommune nu skub i udfasningen af dieseldrevne busser.

Det skriver TV2 Lorry.

Københavns Kommune, Movia og energiselskabet E.On har testet elbusserne på linje 3A, som kører mellem Nordhavn og Valbyparken.

Og testforsøget viser ifølge kommunen, at elbusser er en god idé. Derfor vil man nu investere "massivt" i omlægningen af trafikken, så den kører på grøn energi, fortæller overborgmester Frank Jensen (S).

- Alle Københavnere skal kunne trække vejret uden risiko for at få luftvejsygdomme. 

- Det er vores mål at skifte hele busflåden i København ud med nogle, der hverken støjer eller forurener og i stedet kører på grøn energi, siger Frank Jensen til TV2 Lorry.

Efter planen skal de sidste dieseldrevne busser i byen være udfaset i senest 2025.

I december bliver buslinjerne 2A og 18 som de første omdannet til udelukkende at blive kørt af elbusser. 

Testresultatet fra forsøget på linje 3A viser, at 82 procent af buschaufførerne og 92 procent af passagererne er tilfredse med elbusserne. 

Støjniveauet er også blevet bedre. Sammenlignet med dieselbusserne på linjen er dobbelt så mange passagerer meget tilfredse med støjniveauet i elbusserne.

Det er imidlertid ikke alt, som er i top med elbusserne. Opladningen af dem går nogle gange for langsomt, mener chaufførerne. 

Det er ifølge Frank Jensen en af de "børnesygdomme", der skal væk, før elbusserne bliver rullet helt ud.

/ritzau/

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093