23948sdkhjf

Nyt projekt skal samle erfaringer fra E-ferry

Fire partnere er gået sammen om projekt, der skal hjælpe andre med overgangen til eldrift

Selvom det måske ikke går så hurtigt, som mange havde forventet, begynder eldrift til skibe at tage fart, og i den forbindelse kan andre få gavn af erfaringerne fra E-ferry projetet på Ærø.

Sådan lyder rationalet bag et nyt samarbejde mellem Ærø Kommune, Marstal Navigationsskole, Fyns Maritime Klynge og Færgesekretariatet. De fire partnere har etableret et projekt ved navn "Acceleration af overgangen til elektrisk maritim drift", som har fået forkortelsen Acovem.

- Kort fortalt skal projektet gøre det lettere og enklere for kommuner og færgeselskaber at få overblik over, om det er muligt at overgå til eldrift på deres færger, og hvad der skal til for at konvertere, siger projektkoordinator i Acovem Cecilie Larsen fra Ærø Kommune i en pressemeddelelse. 

Voksende interesse

I løbet af de seneste år har E-ferry projektet taget form på Ærø. Her udvikles, bygges og demonstreres den 100 pct. elektrisk færge 'Ellen', der har syv gange større rækkevidde end nogen anden fuldelektrisk bilfærge.

Igennem arbejdet med 'Ellen' har en lang række syddanske virksomheder erhvervet sig enestående kompetencer inden for maritim eldrift. Samtidig er der gjort vigtige erfaringer gennem projektet, som det ifølge Avocem er afgørende at videreføre til fremtidige elfærger.

- Sideløbende med E-ferry projektet har vi oplevet en stigende interesse for ren eldrift i skibe. Vi har samtidigt kunne konstatere et ’gab’ mellem udbud og efterspørgsel, hvor det kan være svært for interesserede redere og overfartsledere at orientere sig i et relativt umodent marked. Så vi skal ud i noget match-making i det her projekt, siger Cecilie Larsen.

Også i Færgesekretariatet mærker man interessen for eldrift.

- Flere af Færgesekretariatets medlemmer udtrykker interesse for eldrift, men finder det udfordrende at komme i gang. De har brug for nemt at kunne skabe sig et overblik over businesscasen i et muligt skift på deres specifikke rute, og hvor de kan henvende sig, siger sekretariatets leder Jan Fritz Hansen i pressemeddelelsen.

Ser potentielt marked
Der findes endnu ikke et samlet overblik over, hvilke virksomheder og leverandører der skal til for at realisere et elfærgeprojekt. I kraft af sit netværk og kendskab til den maritime industri, og med afsæt i erfaringer i E-ferry projektet, vil Fyns Maritime Klynge forsøge at skabe overblikket gennem Acovem-projektet.

- Mange maritime virksomheder i Syddanmark sidder inde med afgørende kompetencer inden for elektrisk maritim drift, og faktisk er der også flere, som viser interesse for at komme ind på dette marked. At skabe sådan et overblik vil gøre virksomhederne mere tilgængelige for interesserede aftagere af elektriske

løsninger, og det er rigtig godt for erhvervsudviklingen, siger Majbrit Grymer Hoppe fra Fyns Maritime Klynge i pressemeddelelsen.

Syddansk spidskompetence

På Ærø er borgmester Ole Wej Petersen heller ikke i tvivl om, at Acovem kan skabe værdi for erhvervsudviklingen i Syddanmark:

- Fem ud af ni partnere i E-ferry projektet er baseret i Syddanmark. Med deres kompetencer udviklet gennem E-ferry projektet er der ved at tegne sig et center of excellence i Syddanmark inden for maritim eldrift, som vi tror på, at Acovem-projektet kan være med til at styrke og forankre, siger han.

Fakta – Acovem

Projektperiode: Januar 2019 til juni 2020

Partnere: Ærø Kommune, Marstal Navigationsskole, Færgesekretariatet og Fyns Maritime Klynge, en del af Erhvervshus Fyn.

Projektet har modtaget støtte fra Syddansk Vækstforums pulje for projektudvikling på knapt 400.000 kroner.

Et af de centrale spørgsmål i interessen for eldrift er, om man overhovedet kan sejle på eldrift på en given rute. Det spørgsmål kan Marstal Navigationsskole hjælpe med at besvare. Foruden at tilbyde kurser i batterielektrisk maritim drift vil skolen også udvikle et såkaldt Green Graph-værktøj som del af Acovem-projektet.

- Green Graph-værktøjet skal hjælpe os med at analysere individuelle ruter og hjælpe rederen med at vurdere, hvorvidt det vil være rentabelt at gå over til eldrift på den specifikke rute, forklarer Henrik Hagbarth Mikkelsen fra Marstal Navigationsskole.

Uddannelsesinstitutionen var koordinator på det forstudie, som ligger til grund for det igangværende E-ferry projekt, hvor de kunne konkludere, at 85 pct. af nordiske indenrigsfærgeruter kan konverteres til fuldelektrisk drift, når teknologien fra E-ferry projektet er færdigudviklet og afprøvet.

Det kræver dog en indsats, hvis potentialet for eldrift i den maritime sektor skal føres ud i livet. Henrik Hagbarth Mikkelsen peger på, at rækkeviddeangst og anlægsøkonomi er tilbagevendende barrierer, når det kommer til at kaste sig ud i eldrift.

- For at accelerere overgangen til eldrift er det altafgørende, at vi får forklaret realiteterne om disse barrierer og sørger for, at de mulige aftagere er ordentligt informeret om teknologien og potentialet på deres rute, siger han.  

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096