23948sdkhjf

Dansk Energi: Danmark sejler agterud på landstrøm

Krydstogtskibe, der lægger til kaj i København, Aarhus og andre større byer, bør have mulighed for at slukke deres dieselmotorer og modtage landstrøm.

Det skriver Dansk Energi i en pressemeddelelse, hvor der også opfordres til, at Folketinget sætter mere fart på elektrificeringen af skibsfarten.

- Landstrøm til krydstogtskibe er et oplagt middel til at nedbringe forureningen fra det stigende antal krydstogtskibe, der besøger Danmark. Med landstøm kan skibe slukke for deres dieselmotorer og skåne omgivelserne for udslip af rigtig mange sundhedsfarlige partikler, fastslår Anders Stouge og nævner, at også klimapåvirkningen vil falde, når skibene erstatter sort olie med grøn el.

Ingen forskel
Tilbage i 2013/2014 gjorde Dansk Energi en indsats for at få nedsat elafgiften på strøm der forsynes fra land til krydstogtskibe, og det lykkedes.

Daværende skatteminister Morten Østergaard (R) sænkede sammen med et bredt flertal i Folketinget elafgiften til EU's minimumssats på 0,4 øre/kWh fra den 1. september 2015. Indtil videre løber afgiftsfordelen, der i mellemtiden er blevet omformuleret til en afgiftsgodtgørelse, dog kun frem til 18. juni 2021.

I forhold til krydstogtskibene har afgiftslettelsen endnu ikke gjort en forskel. Der er fortsat ikke landanlæg i de store danske havne til det formål.

- Vi skal have gang i investeringerne, så den næste regering bør arbejde for, at afgiftsspørgsmålet bliver løst med længere tidshorisont, siger Anders Stouge og påpeger, at investeringer i landstrømsanlæg, der tilsluttes elnettet, hurtigt løber op i en del millioner kroner, og at der derfor bør være klarhed om rammerne flere år frem i tid.

Østersø-samarbejde om el
Regeringen har med finansloven for 2019 afsat 10 mio. kroner til et internationalt samarbejdsprojekt for at fremme mere miljøvenlig krydstogtturisme i Østersøregionen. I det arbejde skal der også overvejes muligheder for at udbrede anvendelsen af landstrøm i havnene, fremhæver ministeriet.

- Samarbejde med andre lande omkring Østersøen er fint, for Danmark er sejlet agterud, når der handler om landstrøm, siger Anders Stouge.

- Vi kan lære af bl.a. Hamborg, og det vil være en fordel at få koordineret indsatsen, så ejerne af krydstogtskibene kan se, at det er i den retning, udviklingen går. Hver gang et skib lægger til kaj, kan det gå udover de lokale beboere, og det er ikke bæredygtigt, siger Anders Stouge.

Rekord i krydstogtskibe
Ifølge Miljø- og Fødevareministeriet lagde 541 krydstogtskibe til i danske havne i 2018. Dermed satte krydstogts-branchen rekord for tredje år i træk.

Miljø- og Fødevareministeriet har bedt Aarhus Universitet om at gennemføre en kortlægning af luftforureningen, og den viser, at et krydstogtskib i havn pr. tidsenhed forurener lige så meget som 3.500 gennemsnitlige personbiler, når det gælder NO2, og 5.000 benzindrevne personbiler, hvad angår partikler. Udslippet fra krydstogtskibe i Københavns Havn var i 2017 på 285 tons kvælstofilte og ti tons partikler.

Ifølge ministeriet viser undersøgelsen, at luften på selve kajen ikke forurenes mere end tilladt. Højere oppe i luften er der meget større problemer: EU's grænseværdier for NO2 kan overskrides i 25, 50 og 70 meters højde, når skibene lægger til kaj i København og Aarhus.

Kilde: Dansk Energi

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203