23948sdkhjf

HMN Naturgas anker afgørelse i sag om priskoordinering

- Retten slår fast, at HMN Naturgas har overtrådt konkurrenceloven ved at koordinere abonnementspriser på service af naturgasfyr. HMN aftalte at sætte sine abonnementspriser på en måde, så HMN’s konkurrenter i serviceleddet kunne hæve deres egne abonnementspriser. Overtrædelsen kan have skadet husstande med naturgasfyr i store dele af Danmark.

Sådan lyder en afgørelse, der netop er faldet i Sø- og Handelsretten i dag. 

Sagens gang
Sagen har sit udspring i 2014, hvor HMN Naturgas og underleverandørerne Gastech og Kiertner sammen med brancheforeningen DEBRA aftalte, at HMN Naturgas’ slutbrugerpriser på service af naturgasfyr skulle stige for at give Gastech, Kiertner og en række andre servicepartnere mulighed for at hæve deres abonnementspriser.

I 2016 afgjorde Konkurrencerådet, at parterne i sagen havde overtrådt konkurrencereglerne ved at koordinere abonnementspriser på service af naturgasfyr. Konkurrenceankenævnet stadfæstede den afgørelse i 2017.

Herefter ankede den ene af parterne – HMN Naturgas – sagen til Sø- og Handelsretten. Brancheforeningen DEBRA er siden ophørt. Konkurrenten Kiertner er under konkurs, og Gastech har ikke anket sagen.

Nu er Sø- og Handelsretten altså kommet til samme konklusion som Konkurrencerådet og Konkurrenceankenævnet.

HMN Naturgas har valgt at anke afgørelsen til Landsretten.

- HMN Naturgas fastholder, at det ikke var i strid med konkurrencelovgivningen, da naturgasselskabet i foråret 2014 udarbejdede en for forbrugerne bedre og billigere serviceordning med en række VVS-installatører, som stod for serviceringen af HMN Naturgas´ kunders gasfyr i hovedstadsområdet og Midt- og Nordjylland, skriver HMN Naturgas i en pressemeddelelse.

Skal ses som et hele
Det er som nævnt en ny model for serviceordningen, som har sendt HMN Naturgas hele vejen fra Konkurrencerådet over Konkurrenceankenævnet til Sø- og Handelsretten.

Den nye ordning blev etableret, efter at HMN Naturgas i kølvandet af klager fra nogle kunder blev opmærksom på, at der var store prisforskelle på reservedele mellem Øst- og Vestdanmark. Prisforskellene gjorde, at nogle kunder betalte forholdsmæssigt mere end andre for service på deres gasfyr.

Administrerende direktør i HMN Naturgas Susanne Juhl fastholder, at modellen for serviceordninger skal ses som et hele, og at ændringen kom kunderne til gode.

- Vi ændrede serviceordningen med VVS-installatørerne med det klare formål at sikre alle HMN Naturgas´ kunder lavere priser og bedre service. Det kostede en del armlægning med underleverandørerne at nå frem til de besparelser, som kom forbrugerne til gode, siger Susanne Juhl.

Aldrig i tvivl
HMN Naturgas har hele tiden været dybt uenig i at arbejdet for at sikre lavere priser skulle være ulovlig priskoordinering og kartelvirksomhed i strid med konkurrencereglerne.

 Hvorfor der nu ankes endnu engang.

- Afgørelserne i Konkurrencerådet, Konkurrenceankenævnet og nu også Sø- og Handelsretten overrasker mig meget, og vi er slet ikke i tvivl om at anke afgørelsen til Landsretten, siger Susanne Juhl.

Serviceordningen er efterfølgende blevet frasolgt og administreres ikke længere af HMN Naturgas.

 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125