Transportministeren sætter batteritog i spil
I forbindelse med den omfattende elektrificering af jernbanens hovednet, kaster transportminister Benny Engelbrecht nu batteritog ind på scenen,
For selvom det samfundsøkonomisk er en fordel at elektrificere hovednettet, så er det ikke alle strækninger, hvor det kan betale sig.
Tidligere beregninger har nemlig vist, at der skal være en vis mængde togtrafik på strækningerne, inden det bliver samfundsøkonomisk fornuftigt at elektrificere dem, skriver Transport- og boligministeriet.
Benny Engelbrecht ser derfor store perspektiver i batteritog som mulig løsningsmodel på de jernbanestrækninger, hvor en traditionel elektrificering med køreledninger ikke er realistisk.
- Elektriske tog udstyret med batterier er en teknologi i hastig udvikling. Derfor er det interessant at få belyst de muligheder, som den ledningsfrie teknologi tilbyder togdriften. Det kan nemlig vise sig at være nogle lavthængende frugter, som vi kan plukke på vejen mod den grønne omstilling, siger transportminister Benny Engelbrecht.
Analyse snart kalr
Batteritogene kan komme før vi ved af det.
DSB, Movia og ministeriet er ved at lægge sidste hånd på en analyse af de tekniske og økonomiske muligheder for at afprøve batteri-togs-teknologien i Nordvestsjælland.
Mere specifikt er det strækningen fra Holbæk til Kalundborg samt fra Holbæk til Nykøbing Sjælland, der bliver undersøgt.
Visionen er, at batteritog kan køre fra København med anvendelse af køreledninger frem til Holbæk, hvorefter toget deler sig og fortsætter på batteri til henholdsvis Kalundborg og Nykøbing Sjælland.
Når analysen er klar skal der fra politisk hold tages stilling til den videre proces.
- På baggrund af analysen skal vi eksempelvis drøfte, om vi skal afprøve batteritog i Nordvestsjælland, og om vi skal sætte gang i yderligere undersøgelser af det øvrige ikke-elektrificerede jernbanenet, siger Benny Engelbrecht og fortsætter:
- Samlet set tegner batteritogsteknologien sig lovende og den kan derfor være med til på sigt at skabe en fossilfri togdrift i Danmark. Det er dog endnu for tidligt at drage den endelige konklusion, ligesom vi også er nødt til at se nærmere på brinttog som et muligt alternativ.