Færgerederi etablerer landstrøm i København
Copenhagen Malmö Port (CMP) og færgerederiet DFDS har indgået en aftale om etablering af landstrømsanlæg i Københavns havn.
Det betyder, at DFDSs skibe Crown Seaways og Pearl Seaways fremover vil kunne koble sig på landstrøm, når de lægger til København.
- For CMP er dette en vigtig milepæl i vores arbejde med bæredygtighed. DFDS har været en betydningsfuld kunde for CMP i mange år og er en vigtig aktør i regionen. Med dette tiltag udvider vi vores samarbejde og styrker vores fælles rejse mod at bidrage til et grønnere København. Sammen med DFDS har vi fundet en løsning, som betyder, at udslippet i centrum af København mindskes markant, når skibene ligger ved kaj, siger Barbara Scheel Agersnap, CEO for Copenhagen Malmö Port.
Kun streger på papir
Det konkrete arbejde med at udforme og designe anlægget går i gang nu. Aftalen er i øjeblikket ikke andet end streger på et stykke papir.
De forskellige opgaver er dog fordelt.
CMP skal stå for at finde en leverandør, mens DFDS skal sørge for, at skibene kan modtage landstrøm.
- Vi har ombygget Pearl Seaways. Crown Seaways vil blive ombygget til landstrøm i Januar 2020, oplyser DFDS i en mail.
Byggeriet af anlægget ventes at gå i gang i 2020.
København og Oslo
Hos DFDS er aftalen med CMP oplagt. Med sin færgetrafik og faste daglige anløb, er det altid de samme skibe, der sejler i pendulfart mellem Oslo og København, hvilket gør det fornuftigt at etablere et landstrømsanlæg.
- Vi er glade for, at det nu bliver muligt at tilslutte skibene til et landstrømsanlæg i København til gavn for vores naboer i byen og klimaet. Det ser vi frem til at samarbejde med såvel Copenhagen Malmö Port og Københavns Kommune om, så vi kan fremtidssikre færgefarten mellem de to hovedstæder, siger Torben Carlsen, CEO, DFDS.
Det er ikke kun i København, der skal lægges til landsstrøm. Crown Seaways og Pearl Seaways bliver også koblet på landstrøm i Oslo.
Baner vej
Anlæggene i København og Oslo bliver de første i DFDS’ historie.
- Vi har ikke landstrøm andre steder, oplyser Gert Jakobsen fra DFDS.
Men sådan bliver det ikke ved med at være.
- Det er i øjeblikket kun muligt at anlægge landstrøm, hvor vi har skibe fast tilknyttet ruterne. I øjeblikket er det én af de ting, der indgår i vores dialog med havnen og kommunen i IJmuiden ved Amsterdam i forbindelse med planer om at indsætte nye skibe, oplyser Gert Jakobsen.