Energiselskaber får løftet pegefinger for at vildlede kunder
Fire energiselskaber har fået en løftet pegefinger af Forbrugerombudsmanden.
Det sker, efter at forbrugere har oplevet, at sælgere fra de fire selskaber har ringet til dem og givet urigtige, mangelfulde og/eller vildledende oplysninger.
Det har fået Forbrugerombudsmanden til at indskærpe markedsføringslovens regler over for selskaberne, fremgår det af en pressemeddelelse.
- De fire energiselskaber har vildledt forbrugerne, så de risikerede at købe strøm på baggrund af forkerte oplysninger.
- Jeg har nu indskærpet reglerne over for selskaberne og forventer, at de fremover vil overholde dem, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.
Der er tale om energiselskaberne Blue Energy, Modstrøm, Natur-Energi og Gul Strøm, hvor Forbrugerombudsmanden har fået henholdsvis 40 klager over et år, 18 klager over et år, 14 klager over to år og 10 klager over tre år.
Forbrugerne havde blandt andet fået forkerte oplysninger om priser og mulige besparelser. Nogle af forbrugerne havde også fået indtryk af, at de blot havde takket ja til at modtage information fra selskaberne, men efterfølgende modtog både regninger og rykkere.
- Det er energiselskaberne, der har bevisbyrden for, at der er indgået en bindende aftale med en forbruger, og selskaberne skal derfor til enhver tid kunne dokumentere, at der er indgået en gyldig aftale med forbrugeren, siger Christina Toftegaard Nielsen.
I andre tilfælde oplyste forbrugerne, at sælgerne fra de fire energiselskaber hverken præsenterede sig med energiselskabets navn eller oplyste, at de ringede for at få forbrugerne til at indgå en ny elaftale.
Forbrugerne fik derfor det indtryk, at sælgerne ringede fra forbrugerens eget energiselskab for at tilbyde en bedre pris på eller bedre vilkår for forbrugerens eksisterende aftale.
Forbrugerombudsmanden har meddelt virksomhederne, at det vil blive anset som en skærpende omstændighed, hvis de gør det igen.
/ritzau/