23948sdkhjf

Dansk hybridfærge klar til rotorsejl og vindkraft

Sidst i oktober satte Scandlines' Copenhagen kursen mod skibsværftet Remontowa i Polen. Det var første gang, siden færgen gik i drift i december 2016, at den forlod sine vante omgivelser på ruten mellem Gedser og Rostock for tage på værft.

Under opholdet fik færgen – ud over det regelmæssige klasseeftersyn af klassifikationsselskabet Lloyd’s Register – monteret et stålfundament og lagt kabler som forberedelse til installation af rotorsejl. Selve rotorsejlet installeres i andet kvartal 2020.

Færgen har desuden fået en ny mast, da det bagerste toplys skal være placeret foran rotorsejlet, oplyser Scandlines i en pressemeddelelse.

30 meter højt

Med beslutningen om at installere et rotorsejl på 'Copenhagen' bruger rederiet den 100 år gamle Flettner-rotorteknologi og investerer dermed i miljøvenlig vindkraftteknologi.

Ifølge Scandlines er Norsepowers rotorsejlsløsning er den første maritime vindteknologi, der har vist sig at være konkurrencedygtig på kommercielle vilkår.

Rotorsejlet er en 30 meter høj roterende cylinder, som ved hjælp af Magnus-effekten bidrager til at drive skibet fremad. Ved at installere et rotorsejl forventer Scandlines at reducere CO2-udledningen fra hybridfærgen med fire til fem pct.

Ud over det forberedende arbejde og det regelmæssige klasseeftersyn var der også en lang række vedligeholdelsesarbejder på programmet. Blandt andet blev færgens undervandsskrog malet med algeafvisende maling, og færgens rørsystem til toiletter blev renset.

Færgen har fået monteret en ny stopfender agter i styrbordssiden, så den kan bruge et alternativt leje i Rostock, hvis Scandlines’ sædvanlige leje skulle være optaget. Desuden fik færgens closed-loop-scrubber, der vasker mindst 90% af svovl og sodpartikler ud af færgens udstødning, en overhaling. Også færgens kølevandsbokskølere blev renset for muslinger. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.087