23948sdkhjf

E.On går i rette med Operation X

Som reaktion på torsdagens udgave af Operation X med fokus på E.Ons barmarksværk i Slagslunde, giver energigiganten nu svar på tiltale.
Torsdag den 29. september sendte TV2 udsendelsen ”Operation X: Den varme hemmelighed”. Udsendelsen omhandlede en del af E.ONns barmarksværker med fokus på Slagslunde.

I følge E.On indholdt programmet en lang række fejlagtige påstande om E.Ons forretning. E.On fremlægger her information om de påstande, som Operation X præsenterede.

- Operation X har på en lang række områder desværre systematisk fortiet og fordrejet sandheden om de emner, som udsendelsen behandler. Vi opfordrer derfor alle til at besøge vores hjemmeside, hvor vi præsenterer fakta, udtaler administrerende direktør i E.On Tore Harritshøj.

Pressemeddelse fra E.On
- På trods af at E.On har stillet op til interview og har givet adgang til mange tusinde interne dokumenter, har Operation X lavet en historie om nogle af vores barmarksværker, der på en række områder er i direkte modstrid med dokumentationen. E.On følger lovgivningen til punkt og prikke - og såvel finansiering som drift og vedligeholdelse af værkerne leveres til markedspriser. Det er korrekt, at fjernvarmepriserne på et mindre antal barmarksværker er høje på grund af en række historiske årsager. Vi arbejder på løsninger, som kan være en hel eller delvis overdragelse af de hårdest ramte værker, skriver E.On.

Historiske årsager har fastlagt prisen
Operation X anklager E.On for at have unormalt høje varmepriser.

- Det er korrekt, at en mindre del af E.Ons 62 værker har høje priser. Fjernvarmepriserne på de såkaldte barmarksværker er af historiske årsager høj. Det hænger blandt andet sammen med at de værker, der solgt af NESA i sin tid ikke modtog støtte fra barmarkspuljerne, at kunderne betalte en beskeden tilslutningsafgift, et høj varmetab på distributionsnettet, kundegrundlaget, statens energi- og miljøafgifter som også pålægges varmetabet samt en markant stigning i naturgasprisen siden 2005.

Underdækninger
- Prisen på naturgas har i de seneste år varieret kraftigt, men vi sikrer bedst muligt, at fjernvarmeprisen til vores kunder ikke svinger dramatisk fra år til år. Budgettet rammer ikke altid det egentlige forbrug – og visse steder har kundernes pris ligget under de faktiske omkostninger i en periode. Dermed opstår underdækning. Underdækninger bliver udlignet over tid. I visse tilfælde afvikles underdækninger over en periode på fem år som fx i Slagslunde, skriver energigiganten.

I Operation X bliver det påstået, at underdækningen i blandt andet Slagslunde først er opstået, efter NESA solgte værket til E.On. Det er ikke korrekt. Det fremgår af NESAs egne data tilsendt Energitilsynet, at der også var underdækninger på en række anlæg i perioden før NESA solgte sin varmeforretning.

Finansiering
Da det danske renteniveau var højere, havde E.On over en årrække en fast samlet finansieringsomkostning på 6,5 pct. Det var en fornuftig finansiering i perioden. Men som bekendt er renten faldet, og vi har været i dialog med Energitilsynet om renteniveauet. Det har medført, at vi allerede pr. 1.1.2010 har skiftet til en variabel rente, som afspejler det aktuelle lave renteniveau.

Drift og vedligeholdelse til markedspris
E.ON Produktion og E.ON Varme køber en del af deres serviceydelser såsom drift og vedligeholdelse af E.ON Danmark. Alle køb sker til markedspris. Energitilsynet har haft særlig fokus på dette forhold, som er udtryk for en helt normal forretningsgang, der bliver benyttet af en række andre varmeselskaber med tilsvarende struktur. E.ON Danmarks priser bliver sat ud fra markedsniveauet. E.ON Danmarks priser på serviceydelser er konkurrencedygtige i forhold til, hvad en tilsvarende servicetekniker eksempelvis tager for en tilsvarende ydelse.

E.Ons åbenhed overfor kunderne
Nu opretter E.On også Kunde Hotline, hvor E.ONs daglige ledelse og medlemmer af E.On Varmes bestyrelse en gang om måneden besvarer spørgsmål – første gang den 6. oktober.

- I forhold til de høje fjernvarmepriser på nogle af vores barmarksværker arbejder vi hårdt på at forbedre værkernes effektivitet, så priserne kan blive sænket. Vi er også i dialog med bl.a. Faxe, Hillerød og Egedal kommune om at finde en løsning – eksempelvis en hel eller delvis overdragelse af værkerne, forklarer Tore Harritshøj.

Kilde: E.On Danmark

Kommenter artiklen (2)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156