Udvikling koster millioner på bundlinjen hos solfangerproducent
Hovedaktiviteterne hos solfangerproducenten Heliac har i regnskabsåret 2018/2019 knyttet sig til tre områder.
- Færdiggørelsen af selskabets første fuldskala-anlæg, udvikling af en metode til lagring af varme samt udvikling af bedre linser til solfangerne.
Og det har kostet en hel del.
- Der har været store udgifter forbundet med dette arbejde (udvikling, m.m. red.), hvilket reflekteres i selskabets underskud. Der er i forbindelse med arbejdet blevet udtaget IP på de udviklede koncepter, hvilket forventes at skabe værdi for selskabet i fremtiden, skriver selskabet i ledelsesberetningen.
Heliac realiserede et bruttotab på -4,6 millioner i regnskabsåret 2018/2019 mod -766.823 kroner året før. På bundlinjen lyser et minus på 8,9 millioner op. Året før var det på blot -3,1 millioner kroner.
De røde tal til trods er det fortsat selskabets hovedfokus at udvikle og markedsføre løsninger inden for produktion og lagring af solenergi. Værdien af selskabets aktiviteter afhænger dog af selskabets evne til at udvikle, markedsføre og sælge de derved opnåede rettigheder og produkter, skriver ledelsen i sin beretning.
- Det er ledelsens vurdering at det vil lykkedes at gennemføre planerne i løbet af en overskuelig årrække, fremgår det.
Fuldskala i 2019
Selvom året har budt på et mindre godt resultat har der været et par lyspunkter i 2019.
I maj kunne Heliac og E.On indvie det første fuldskala-anlæg bestående af 144 solfangere fremstillet af plastfolie og glasplader. Anlægget er opstillet ved varmeværket i Lendemarke og leverer varme til 250 husstande.
- Vi har arbejdet på at udvikle og forfine solfangerteknologien i snart fem år og har de sidste tre år samarbejdet med E.On om at etablere vores første solfangeranlæg. At se det stå færdigt og producere bæredygtig varme til E.Ons varmekunder er virkelig stort for os, sagde Henrik Pranov, adm. direktør i Heliac i den forbindelse.
Samtidig kom det frem, at E.On gerne så samarbejdet med Heliac udvidet.
- Det er vores ambition at opstille flere solvarmeanlæg ved vores varmeværker. Og gerne i samarbejde med Heliac, der har vist sig at være en god samarbejdspartner selvom det er deres første projekt i så stor en skala, sagde Lars van Hauen, innovationsdirektør i E.On ved indvielsen af anlægget i Lendemarke.
Pris på
At Heliac har fat i noget rigtigt vidner ikke bare samarbejdet med E.On og fuldskala-anlægget i Lendemarke om. I september modtog Heliac DI prisen 2019.
DI Prisen uddeles hvert år, men for 2019 var der knyttet det særlige krav, at virksomheden skulle have gjort en ambitiøs indsats for grøn omstilling og have skabt forandringer inden for miljø, klima og energi.
Prisen blev uddelt af Kronprins Frederik, der i den forbindelse sagde:
- Det er så opløftende at møde virksomheder, der vil være med til at løse klimaudfordringen. For verden har brug for ambitiøse virksomhedsledere, hvis den grønne omstilling skal lykkes. Virksomhederne har et ansvar, ligesom alle i samfundet har det.