Københavns Lufthavne vil spare millioner på grundvandskøleanlæg
Med en beregnet energigevinst på 80 % af udgifterne til afkøling vinder Københavns Lufthavne en årlig milliongevinst på et kæmpe køleanlæg.
Køleanlæggets 130 meter lange rør rækker ned til grundvandet, hvilket kan spare op mod syv millioner kroner om året på energiregningen til køling af terminaler og andre bygninger. Når udetemperaturen falder, vil systemet slå bak og yde et tilskud til opvarmningen af de samme bygninger.
Når anlægget er fuldt udbygget, vil det være et af de største af sin slags i hele verden. Ifølge beregninger vil det kunne dække mere end 80 procent af det årlige energiforbrug til køling af lufthavnens bygninger.
Varmeveksler driver kølingen
Køleanlægget vil bestå af ti par boringer, der er forbundet to og to og går 130 meter ned i undergrunden til kalklag, der indeholder store mængder grundvand.
Vandet pumpes op herfra, og føres igennem en varmeveksler, som er forbundet til lufthavnens kølesystem.
Her køler det kolde grundvand vandet i lufthavnens kølesystem ned til 18 grader C. Grundvandet bliver til gengæld varmet op af processen og bliver også 18 grader C. Vandet til køling bliver herfra ført til lufthavnens bygninger, mens grundvandet bliver pumpet ned i den anden af de to forbudne boringer.
Da grundvandet ved lufthavnen er salt, har man måttet bygge en speciel varmeveksler af titanium, der kan modstå saltet i vandet.
God gevinst trods fordyrelse
Det bedst egnede område viste sig dog at være over en kilometer fra de bygninger, som anlægget skulle køle.
- Vi endte med at skyde et rør det meste af vejen fra selve anlægget til bygningerne. Prisen steg fra 12 millioner til 21 millioner kroner, fortæller projektleder Claus Høghøj Nielsen fra Københavns Lufthavne.
De samlede anlægningsomkostninger er i alt beregnet til 51,9 millioner kroner, men med de beregnede syv millioner i årlig besparelse og et anslået levetid på anlægget på minimum 25 år, er der stadig en rigtig god gevinst at hente.
Ideen til køleanlægget er udviklet af firmaet EnOpSol ApS, der også har designet og udført anlægget for Københavns Lufthavne.