Uden smart opladning får elnettet det svært
Kan de lokale elnet klare opladning af rigtig mange elbiler? En analyse foretaget af Dansk Energi på seks konkrete 0,4 kV-net hos elnetselskabet Veksel på Langeland giver nye nuancer til svarene på det spørgsmål.
- Vi har et stærkt elnet, og endnu er der ikke sikringer, der er sprunget på grund af elbiler, men jeg synker lige en ekstra gang, når jeg ser analyserne selv for de stærkeste dele af vores net. Hvis der ikke kommer intelligent opladning af elbilerne, så bliver det svært af følge med, siger teknisk chef Brian Laulund-Pedersen fra Veksel.
Brian Laulund-Pedersen påpeger, at situationen er tricky, for elnetselskaber som Veksel har ikke kontrol over, om elbilister foretager opladning med ’mormorstik’ eller investerer i ladeudstyr. Det er også op til elbilisterne, om de vælger styrbare ladeløsninger eller ej.
Elbiler ved sommerhuse og boliger
Beregningerne for Veksel er foretaget som konsulentydelse af Dansk Energi i it-værktøjet NET-Pro. Her er der lave analyser på tre radialer i sommerhus- og tre i villaområder. Altså på seks konkrete elnet.
Ifølge Brian Laulund-Pedersen skal der formentlig under alle omstændigheder investeres i stærkere kabler ikke mindst i de områder, hvor varmepumper skal erstatte oliefyr. Også i sommerhusområder med udlejning eksempelvis til norske familier, kan der hurtigt opstå nye behov.
- Det bliver måske ikke lige Langeland, der står først for i forhold til en større udrulning af elbiler, men de norske turister kører allerede i stor stil i elbiler, påpeger Brian Laulund-Pedersen.
Elbiler og varmepumper har begge potentiale til – i runde tal – at fordoble en husstands elforbrug, og sådan en forbrugsudvikling er tænkt ind i de færreste 0,4 kV-net.
– Beregningerne for Veksel viser, at de svageste dele af elnettet kan få problemer allerede, når meget få beboere eller gæster har en elbil. De stærkere net kan generelt set klare en moderat andel elbiler, siger civilingeniør Jasmin Mehmedalic fra Dansk Energi.
Kortslutningsbeskyttelse spiller stor rolle
For hver af de to kategorier (sommerhuse/beboelse) er der regnet på, hvad der på forhånd var vurderet til at være mere eller mindre svage net. Hvor hurtigt udrulningen med elbiler kommer til at ske, er uklart, så elnettene er holdt op mod scenarier med henholdsvis 25, 50, 75 og 100 procent elbiler, hvor 100 procent betyder, at der er én elbil per hus.
Sikringerne i mange net vil hurtigt brænde over, hvis alt for mange elbiler lader op på samme tid. Derfor vurderer Jasmin Mehmedalic, at elnetselskaber måske skal overveje, om der skal etableres flere sektionssikringer i kabelskabene.
- Vores beregninger viser, at det oftest er kortslutningsbeskyttelsen, der er det svageste led. Vi skal måske benytte sektionssikringer i kabelskabene i større omfang end i dag. De vil give elnetselskaberne mere tid, inden de får behov for at investere i netforstærkninger, påpeger Jasmin Mehmedalic.
Behov for værktøjskassen
Mange elbiler på svage elnet kan også give spændingsproblemer, så hvis Danmark skal have 1-1½ millioner elbiler i 2030, så skal der hentes mere op af værktøjskassen.
Jasmin Mehmedalic nævner to andre stykker værktøj, der under alle omstændigheder kan hjælpe elnetselskaberne med at holde investeringerne til den grønne omstilling nede:
Trefaset opladning af elbiler og smart styring af opladning, så ikke alle i et sommerhusområde eller i et villakvarter lader op i kogespidsen mellem kl. 17 og 20.
Tidsdifferentierede nettariffer understøtter sidstnævnte.
- Det kunne også være nyttigt, hvis elbil-ejerne skulle anmelde deres opladningsudstyr, siger Brian Laulund-Pedersen og påpeger, at som reglerne er i dag, så ved elnetselskaberne ikke, hvornår der pludselig kommer et ekstra træk på elnettet – selv om det er fra rigtig mange elbiler på en vej i et sommerhusområde eller et boligkvarter.
Veksel’s bestyrelse har fået forelagt konklusionerne fra analysen, men der er ikke lagt en slagplan endnu. Lige nu er fokus for Veksel at håndtere sikkerheden som følge af Corona-virussen.
Kilde: Kilde: Dansk Energi