23948sdkhjf

Corona forsinker indvielsen af landstrøm i Bergen

1. maj 2020 var sat som leveringsdatoen på nordjyske PowerCons kæmpeordre på et længe ønsket landstrømsanlæg til tre krydstogtskibe på Bergen Havn.

Alt kørte efter bogen og PowerCon nåede at levere anlægget i starten af marts, men så brød coronakrisen ud.

-  Vi aner ikke, hvornår vi kan gennemføre de afsluttende test af anlægget, for vi har brug for krydstogtskibe i havnen, så vi kan teste, at alle systemer fungerer optimalt og sikkert, når skibene bliver tilsluttet højspænding fra land, siger Peter Castberg Knudsen, forretningsudvikler og medejer af PowerCon til Energy Supplys søstermedie Søfart.

Synet af de hvide, flydende giganter kan der være lange udsigter til på vores breddegrader, for coronapandemien har vendt op og ned på den ellers succesrige krydstogtindustri. Krydstogtrederierne er havnet i en krise af et omfang, ingen så komme ved årsskiftet, hvor 2020 blev spået som endnu et rekordår for verdens krydstogtturisme.

Aflysninger i Bergen
Ligesom danske krydstogthavne oplever et stort antal aflysninger i denne tid, melder Bergen Havn også om aflysninger på stribe. 

Den norske krydstogtdestination havde ved årsskiftet 354 planlagte anløb i 2020-sæsonen. Det svarer til omkring 700.000 passagerer. Af dem er de 133 anløb allerede aflyst og hver dag kommer stadigt flere nye aflysninger til. Hele maj måned er aflyst plus en stor del af de planlagte anløb i juni og juli. 

Ifølge Bergen Havn, forventer man, at det tidligst bliver i august, hvis der så småt kommer krydstogtskibe i havnen igen. Men med den stærke strøm af aflysninger, mener havnedirektør Johnny Breivik faktisk slet ikke, det er realistisk, at der overhovedet kommer gang i krydstogtsæsonen denne sommer.

PowerCon, der har specialiseret sig i at producere landstrømsanlæg til alle slags skibe, samarbejder med havne og rederier. Peter Castberg Knudsen følger udviklingen tæt:

- Det er usikkert, hvad der sker i krydstogtindustrien lige nu. Rygterne svirrer og ingen ved rigtigt, hvornår det første skib dukker op i horisonten. Det hele afhænger jo af genåbningen af vores samfund og hvornår turister har lyst til at stige ombord på et krydstogtskib igen, siger han.

PowerCon-medejeren er heller ikke i tvivl om, at fly og krydstogtskibe, hvor turister befinder sig tæt på hinanden, vil være de sidste til at genåbne.

Tilpasser produktionen
Peter Castberg Knudsen håber, at krydstogtrederierne klarer sig igennem den dybe krise uden afgørende mén. Han er til gengæld knap så bekymret for, om krisen også vil kunne ramme produktionen af landstrømsanlæg til krydstogtskibe på længere sigt.

- Havnene planlægger investeringer 10-15 år frem i tiden og der er ingen ikke tegn på, at den akutte coronakrise vil påvirke de langsigtede investeringer. Der er flere udbudsrunder i gang om kommende anlæg, og de fortsætter, siger Peter Castberg Knudsen og tilføjer:

- Landstrøm til skibe er kommet for at blive, men hvis det alligevel skulle vise sig, at behovet for de helt store anlæg til krydstogtskibe ændrer sig over tid, så tilpasser vi vores produktion til efterspørgslen, når det bliver aktuelt, siger han.

Fokus også i fremtiden
Landstrømseksperten fremhæver, at der også i fremtiden vil være fokus på de miljøgevinster, havnene får ved at tilbyde landstrøm til skibe og dermed kan reducere forureningen i og omkring havnene markant. Det fokus, er Bergen Havn et godt eksempel på. 

Den norske havn har et erklæret mål om at blive Europas grønneste havn, og i dag kan skibe få landstrøm 13 steder på havnefronterne.

Nu mangler der kun de sidste tre til krydstogtskibe, og ifølge Bergen Havn, har de kastet sig over at undersøge mulighederne for at lave en aftale med et rederi om et tomt krydstogtskib, der kan ligge i havnen, så PowerCons anlæg kan blive testet, når det er færdiginstalleret.

Karantæne forhaler
Peter Castberg Knudsen giver interview over mobilen fra sit hotelværelse i Bergen, for selv om han ikke er syg, så betyder Norges indrejserestriktioner, at han skal være 14 dage i karantæne. Det er en ekstra udfordring i en coronatid, der gør det tidskrævende at få anlægget i Bergen installeret.

- Hver gang, vi sender en medarbejder til Norge, går der 14 dage, før han kan komme i gang med at arbejde. Vi har måttet bede Bergen Havn om udsættelse og indtil videre er vi seks uger forsinket, fortæller Peter Castberg Knudsen.

Men trods nye coronaudfordringer, hænger PowerCon i for at få leveret landstrømsanlæggene i ordrebogen. Til sommer skal virksomheden være klar, når den i juli leverer og installerer den næste store ordre på et anlæg til krydstogtskibe til Rostock Havn i Nordtyskland.

Peter Castberg Knudsen forventer dog, at anlægget til Tyskland kommer til at forløbe efter planen, selv om fraværet af krydstogtskibe også vil være et problem i Rostock.

– Der er ikke de samme skrappe indrejserestriktioner i Tyskland som i Norge, så det kommer til at køre lidt nemmere til sommer, hvis vi altså undgår krav om karantæne, siger han.

Og det er godt nyt for PowerCons udsendte medarbejdere, at den danske overborgmester i Rostock, Claus Ruhe Madsen, for nylig erklærede sin tyske by for 'helt coronafri’. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.221