23948sdkhjf

FN’s Verdensmål: Den, der lever stille, lever farligt

Man kan gøre meget godt i det skjulte. Men hvis man vil være leverandør til de attraktive producenter eller erobre en plads i kundernes hjerter, så er det ikke nok at gøre det godt – man er også nødt til at fortælle om det. Og at gøre det godt er i fremtiden ikke kun et spørgsmål om at levere kvalitet, service og pris. Det er også et spørgsmål om at levere bæredygtighed.

Flere og flere af de store virksomheder stiller krav til deres underleverandører om, at de skal hjælpe dem med at blive mere bæredygtige – for eksempel ved at reducere et negativt aftryk på miljøet. De store vil have transparens i hele deres værdikæde, og underleverandørerne skal derfor kunne dokumentere, hvordan deres leverancer smitter af på kundens regnestykke, når det gælder bæredygtighed. Er man et halvråddent æble i kundens kurv, så får man ikke lov til at ligge der længe.

Blandt andet af den grund har mange små og mellemstore virksomheder påbegyndt en rejse mod større bæredygtighed. Ifølge Trine Mønsted Nielsen, der forsker i mindre virksomheders arbejde med bæredygtighed på VIA University College, har mange været i gang et stykke tid med at udfase miljøbelastende materialer, begrænse brug af fossile brændsler og erstatte forsyningskæder - men de taler ikke nødvendigvis om det.

Og endnu mindre kæder de indsatsen sammen med FN’s 17 Verdensmål. Enten fordi de ikke kender verdensmålene, eller fordi målene synes at ligge langt fra det, virksomhederne er travlt optaget af i det daglige: at køre en forretning.

Men tavsheden kan i sidste instans blive farlig for ens forretning. Hvis man ikke bliver god til at fortælle sine kunder og andre interessenter om sin indsats og resultaterne af den, så overlader man scenen til de konkurrenter, der forstår at gøre det.

Og omvendt: Hvis man er fremme i skoene og konstant tænker bæredygtighed og verdensmål ind i sin forretning, så har man noget at tilbyde sine kunder, som kan hjælpe dem med at blive mere bæredygtige. Og på den måde opnå en konkurrencefordel.

Det er ikke raket-videnskab at arbejde med verdensmålene. Og det behøver ikke at være en stor investering – tværtimod kan man i nogle tilfælde få økonomisk støtte til processen igennem en erhvervspulje. Keep it simple er vigtigt – ikke mindst, når man er en mindre virksomhed med begrænsede ressourcer. Men husk at fortælle om indsatsen.

                     (Forsidefoto: FNs 17 verdensmål)

Artiklen er en del af temaet Klumme.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063