23948sdkhjf

Så nåede Tyra til Frederikshavn: 95 procent skal genanvendes

I dag begynder et nyt kapitel i Totals store genopbygning af Tyra-feltet. 

Den første af de to store hovedplatforme, de to integrerede beboelses- og procesplatforme fra Tyra Øst og Tyra Vest ankommer til Modern American Recycling Services’ (M.A.R.S.) genanvendelsesværft i Frederikshavn. 

Den enorme hovedplatform Tyra Øst vejer 14.000 ton eller det samme som to Eiffeltårne. Platformen lagde til kaj på prammen Iron Lady i nattetimerne den 4. august. Over de kommende dage sættes platformen på land.

Frederikshavn Kommune og den kommunalt ejede Frederikshavn Havn har sikret et godt grundlag for M.A.R.S blandt andet ved at udbygge havneområdet, hvor værftet er placeret. 

- Vi tager hul på et nyt kapitel i vores kæmpe genopbygningsprojekt, når den største af Tyra-platformene lander i Frederikshavn. Vi glæder os over, at Tyra-projektet har skabt grundlag for en massiv investering i et topmoderne genanvendelsesværft på dansk grund. Vi har sat høje krav til de værfter, som skal nedbryde platformene, og vi forventer derfor, at mere end 95 procent af det gamle Tyra kan genanvendes og genbruges. I alle dele af genopbygningen har vi lagt stor vægt på bæredygtighed. Det betyder, at de gamle platforme genanvendes, ligesom vi genbruger en stor del af platformbenene i det nye Tyra, siger Morten Hesselager Pedersen, projektdirektør for Tyra-genopbygningen.

Kommer som de er
Nedtagningen af de gamle platforme på Tyra-feltet er altså i fuld gang, og over de kommende uger vil M.A.R.S. af to omgange modtage de to store hovedplatforme. 

Platformene ankommer i Frederikshavn præcis som de er – det vil sige, at alt indvendigt vil se ud, som da den sidste mand gik fra borde ude på Nordsøen. Det er herfra M.A.R.S.’ opgave at sørge for, at mest muligt af platformene kan genbruges og genanvendes. 

- Der er tale om den største genanvendelse af offshore-installationer i Danmarkshistorien. Vi er stolte over, at M.A.R.S. er blevet valgt til opgaven, som vi ser frem til at løse med fokus på, at de gamle Tyra-platforme genanvendes og neddeles på den mest miljørigtige måde. Vores værft er bygget til formålet helt fra bunden, og derfor har det været muligt at indtænke innovative løsninger for sikkerhed, bæredygtighed og miljø, siger Kim Thygesen, Direktør for M.A.R.S Europe.

Løftet i ét stykke
Virksomheden Allseas har hovedkontrakten på nedtagning og genanvendelse af de to hovedplatforme – Tyra Øst og Tyra Vest, og det er under den kontrakt, at M.A.R.S. er engageret. 

I løbet af august vil Allseas’ konstruktionsskib Pioneering Spirit stå for nedtagningen på Tyra-feltet, hvor platformene bliver løftet af i et enkelt løft og derefter afleveret i ét stykke i Frederikshavn. Pioneering Spirit er verdens største konstruktionsskib, og det er omkring en halv kilometer langt. 

- Vi bruger den nyeste teknologi og de nyeste teknikker for at sikre, at genopbygningen udføres sikkert og bæredygtigt. Ved at løfte platformen af i ét samlet stykke flytter vi hele arbejdet med at nedbryde platformene på land, hvor det nemmere og mere sikkert at arbejde sammenlignet med 225 km ude på havet, siger Morten Hesselager Pedersen. 

Under arbejdet i Frederikshavn vil Total have en firmarepræsentant samt en sikkerhedsrepræsentant tilstede på værftet for at følge arbejdet. 

DUC-partnerne har investeret 21 mia. kroner i genopbygningen, som er den største olie- og gasinvestering nogensinde i den danske del af Nordsøen.

Projektet skal sikre fortsat produktion af naturgas mindst 25 år efter genåbningen af det nye Tyra i 2022.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.081