23948sdkhjf

PC-spil om olieplatform skal give unge smag for energi

Et computerspil til brug i skolers og gymnasiers naturvidenskabelige undervisning skal hjælpe den danske energibranche med at skaffe kvalificerede ansatte.
Spillet, der er udviklet af Aalborg Universitet esbjerg og 3D-firmaet Virtual Lab, skal pirre de unges nysgerrighed for tekniske uddannelser og hjælpe den danske energibranche med at skaffe kvalificerede ansatte, skriver Aalborg Universitet.

Rollen som energiekspert
Skoleeleverne får i spillet rollen som tilkaldte energieksperter. Fra start bliver de sendt ind i et mørkt rum med en lommelygte som eneste lyskilde for at løse akut opståede problemer i de elektriske installationer, og sådan fortsætter det med forskellige opgaver rundt omkring på platformen.

Udfordringerne skal give de unge lyst til at vælge tekniske fag i deres videre karriere, og computerspillet er en del af det store EU-støttede projekt ”Energi på havet”, hvor målet er at skabe vækst og øget beskæftigelse i offshore- og energibranchen.

- Man snakker meget om behovet for mere undervisning i naturvidenskab, men i virkeligheden har vi ikke brug for så mange ”rene” naturvidenskabsfolk. Vi har brug for anvendt naturvidenskab, så børn og unge kan se, hvor teknikken anvendes i det virkelige liv. Hvis vi på en underholdende måde kan vise, at teknik er vigtigt for deres hverdag og velbefindende og livsmuligheder, bliver de også interesserede i det, mener spilprojektets tovholder, lektor Torben Rosenørn fra Aalborg Universitet Esbjerg.

Gør op med fordomme
Spillets konkurrenceelement skal motivere eleverne til at beskæftige sig med en verden, som de ellers har en del negative fordomme om.

- Offshore- og energibranchen bliver ofte betragtet som en beskidt og CO2-forurenende branche, hvor man stort set altid er ude på havet. Det vil vi afmystificere, og selv om hovedformålet ikke som i andre spil er at underholde, kan konkurrencen med klassekammerater og andre skoler godt være med til at motivere eleverne til at lære. Drengene vil nok stadig synes, at det er sjovere at skyde hinanden i nakken i Counter Strike, end det er at skifte sikringer i et system, som er gået i sort. Men alene dét, at der er et konkurrenceelement, vil forhåbentlig tiltale både drengene og pigerne, siger Torben Rosenørn.

Også for pigerne
At få pigerne med har høj prioritet, fordi de generelt er underrepræsenterede på de tekniske uddannelser. Holdet bag spillet undersøger derfor mulighederne for at inkludere elementer fra de sociale netværk, som er blandt pigernes foretrukne computerbeskæftigelse. Eksperter fra universitetets medialogiuddannelse er også inde over udviklingen for at sikre forløb i spillets historie, som giver mening for pigerne.

- Det er muligt, at historien i nogle tilfælde skal være forskellig, afhængig af om det er en pige eller en dreng, der spiller. Vi vil også gerne finde frem til opgaver i spillet, som specifikt appellerer til pigerne. Miljø- og sundhedsspørgsmål plejer at have lidt større genklang hos dem, mens drengene er mere på hård teknik. Heldigvis er olieplatformen en god ramme, fordi det er som en hel lille by. Det giver os mulighed for at stille en masse relevante spørgsmål om sundhed, sikkerhed og kvalitet i forhold til energibranchen, som relaterer direkte til pensum i fysik og kemi, forklarer Torben Rosenørn.

Om resultatet så også kan trække de unges karrierevalg i naturvidenskabelig og energiteknisk retning, er i sagens natur mere usikkert. Men den garvede forsker og underviser tror på, at det er et skridt i den nødvendige retning.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095