Powercon vil udvikle landstrøm til nyt shippingsegment

Efter at den nordjyske ingeniørvirksomhed Powercon er lykkedes med at etablere et marked for landstrøm til krydstogtskibe, vil virksomheden nu udvikle en særlig løsning til containerskibe.
Det skriver Mariagerfjord Erhvervsråd i en pressemeddelelse, efter at de i samarbejde med Nord Danmarks EU-kontor har bistået Powercon i en ansøgning om støtte i et EU-program.
Ansøgningen har båret frugt, for nu er der bevilget 2,4 mio. euro (17,9 mio. kroner) i udviklingsstøtte til projektet.
- Vi får nu for anden gang en unik chance for at udvikle et nyt produkt til et nyt segment via støtte fra EU-puljer, og det er afgørende for vores fortsatte udvikling, siger Peter Castberg Knudsen, medejer af Powercon, i pressemeddelelsen.
Det er anden gang, at Powercon får støtte fra EU til udvikling af landstrømanlæg. For fire år siden var det en EU-bevilling på 18 mio. kroner, som satte gang i udviklingen af landstrømanlæg til krydstogtskibe, og siden da er Powercon vokset markant.
Det første landstrømsanlæg blev etableret i norske Kristiansand, og siden har Powercon solgt tre anlæg til Bergen og to til Rostock. Omsætningen i Hadsund-virksomheden er mere end fordoblet, og antallet af medarbejdere er på to år steget fra 25 til 55.
Bedst som den store ordre i Bergen skulle afleveres den 1. maj i år, gjorde corona-pandemien det dog umuligt at gennemføre de sidste tests af anlægget, fordi der ikke var nogen krydstogtskibe i havnen at teste på.