Tyske havmøller på diesel i den første tid
Havmøllerne i den tyske havmøllepark Nordsee Ost vil på grund af kabelforsinkelser være drevet af dieselmotorer det første år.
48 6 MW vindmøller på diesel
Parken har været undervejs siden 2004, men kablet ud til havmølleparken forsinkes sandsynligvis et år på grund af den massive udbygning af det tyske elnet.
Møllerne kan derfor ikke sættes i almindelig drift og må holdes i gang af dieselmotorer for ikke at ødelægge gearkasse, lejer og anden mekanik. Det betyder ligeledes at nettilslutningen af parken forsinkes et år. Det oplyser det tyske magasin Spiegel ifølge Ingeniøren.
RWE har overfor den tyske miljøminister givet udtryk for deres bekymring over udviklingen og deres tvivl om, at tidsplanerne for tilslutningen af offshore vindmølleparker i Tyskland generelt holder.
Forsinkelse i flere led
Det er netoperatøren hollandske Tennet, der for år tilbage opkøbte E.Ons netaktiviteter, der i november 2011 meddelte RWE, at man på grund af utilstrækkelig finansiering og vanskeligheder i forbindelse med fremskaffelse af udstyr, ville få svært ved at overholde tidsplanen.
Tennet forklarer over for Spiegel, at man havde undervurderet besværlighederne ved at arbejde offshore.
Også Siemens er forsinket i arbejdet med de fire transformatorplatforme til parken. Det skyldes primært, at godkendelsen af platformene har været mere kompliceret og tidsrøvende en ventet.
Usikkerhed om tysk vindkraft
Forsinkelselserne i forbindelse med Nordsee Ost har fået energiselskaberne i Tyskland til at holde igen med investeringer i offshore-vind, og det har skabt en generel usikkerhed om den tyske regerings ellers så ambitiøse plan for vindkraft.
I foråret 2011 annoncerede regeringen i Tyskland, at man i 2020 vil have installet 7.600 MW vindkraft og 26.000 MW i 2030. En del af de mange MW skal placeres til havs.
Indtil videre er der kun 100 MW havvind i aktion på tysk grund.