Get Through Power får forklaring fra Nordjysk Elhandel
Nordjysk Elhandel giver nu en forklaring på, hvorfor man ikke har deltaget i Get Through Powers el-auktioner for de danske forbrugere to fredage i træk.
En forklaring salgschef hos Nordjysk Elhandel Ann Sloth Rædkjær gerne kommer med.
Nordjysk Elhandels forklaring
Ann Sloth Rædkjær understreger først og fremmest over for Energy Supply, at årsagen til, den manglende deltagelse i auktionerne, ikke er, at man ikke ønsker at få nye kunder. Derimod peger hun på vilkårene for deltagelse i auktionen i kombination med bindingsperioden og betingelserne på markedet, som årsagen til det udeblivende bud.
- Priserne på elmarkedet bygger på finansielle sikringer, som man kender det fra f.eks. rente og realkreditmarkedet. Når vi indgår en elaftale med en kunde, prissikrer vi derfor det antal kWh el, kunden skal bruge i de 6 måneder fast pris aftalen løber til dagens pris på børsen – som også danner grundlag for kundens pris. Kunden indgår f.eks. en aftale i januar for perioden 1/4-30/9, da det typisk tager 2-3 måneder at få leverandørskiftet gennemført. Da bindingsperioden på 6 måneder tæller fra aftaleindgåelsen kan kunden reelt set opsige sin aftale med os efter kun tre måneders leverance af el – nemlig ved udgangen af juni i det beskrevne eksempel. Dermed risikerer vi at stå tilbage med den mængde strøm kunden ville have brugt i juli, august og september. Denne mængde skal vi sælge tilbage på børsen - med tab - idet de færreste kunder jo vil hoppe ud af aftalen, hvis markedsprisen og dermed prisen på en ny aftale er steget. Men, hvis vi som mulig byder ikke kan indregne denne risiko i prisen pga. Get Through Powers udbudsbetingelser, kan vi umuligt deltage i auktionen, siger Ann Sloth Rædkjær og fortsætter:
- Kombinationen af loven om bindingsperioden på seks måneder - reelt kun tre måneder fra leveringstidspunktet - og Get Through Powers urealistiske vilkår for at deltage i auktionen gør det usandsynligt at elhandelsslskaber vil deltage. For uanset hvor gerne vi vil have kunder og levere gode priser – så skal vi også drive en forretning.
Get Through Power: Risikoen er den samme
Hos Get Through Power og Hanne Kjærskov står man meget uforstående over for denne forklaring.
- Den risiko, man løber ved at byde på auktionen er den samme, som den elselskaberne ville løbe, når de f.eks. sælger deres el i supermarkedet, siger Hanne Kjærskov og fortsætter:
- Kunderne er ikke stillet anderledes. Vi har aftalt med kunderne, at hvis de melder sig her, så er de bundet til at gennemføre auktionen. På den måde er elselskaberne sikret kunden, da de ikke kan fortryde. Oveni lyder aftalen, at hvis kunden flytter, så flytter aftalen med, forklarer Hanne Kjærskov, der har svært ved at forestille sig, at kunder, der er gået så vidt som til at betale for at deltage i en auktion, vil springe fra aftalen, når først auktionen er gennemført.
- For det første binder en fællesauktion kunden i 6 måneder. Det fremgår helt tydeligt af vores materiale at det er dét der er aftalen. Kunden får en 6. mdrs. fastpriskontrakt med en konkret, også for elselskabet kendt, leveringsperiode. Dette er aftalen. Ud over at kunderne på en fællesauktion ikke kan springe fra efter 3 måneder som Nordjysk Elhandel fejlagtigt påstår, så drejer det sig altså om kunder, der aktivt er gået ud på markedet for at få en fast kWh-pris i 6 måneder. Fortrydelsesretten, som alle forbrugere har gælder 14 dage fra, at de har accepteret elprisen. Der findes ingen regler om ”noget med 3 mdr.” Bottom line er, at de vilkår, som vi stiller er fuldstændigt mage til dem selskaberne stiller for kunder på Elpristavlen, siger Hanne Kjærskov.
- Den børspris, som danner grundlag for kundens pris, er beregnet ud fra børsprisen for leveringsperioden – altså den pris, som el handleren selv kan købe el til på børsen for den periode, som de skal dække - altså de seks måneder, som kunden skal have leveret el i. Endelig er der i helt klare regler for, hvor lang tid et leverandørskifte må tage. Det er løbende måned 30 dage, og det gælder også i Aalborg, slutter Hanne Kjærskov.
Nordjysk Elhandel er ikke enig heri
Ann Sloth Rædkjær tilføjer at reglerne på markedet er måske komplicerede, men faktum er, at hvis en kunde indgår en elaftale har han 14 dages fortrydelsesret og først herefter sender vi leverandørskiftet – det kan kun sendes til den 1. i måneden med 30 dages varsel. En kunde, der indgik en elaftale i fredags (27/1) er altså ude af fortrydelsesperioden medio februar – og så kan vi først skifte kunden pr 1/4, som reglerne er i dag, fastslår, Ann Sloth Rædkjær og fortsætter:
- Risikoen omkring bindingsperioden er selvfølgelig den samme, uanset om vi byder på auktionen eller sælger aftaler direkte til kunden. I de 4 øre/kWh som Get Through Power stiller som max tillæg til børsprisen er der bare ikke plads til dette risikotillæg - så før man skælder branchen ud for ikke at ville den frie konkurrence burde Get Through Power sikre sig at udbudsbetingelserne stemmer overens med lovgivningen og rammebetingelserne på markedet .
- Jeg kan ikke udtale mig om priserne på elpristavlen, men blot understrege at vi - og åbenbart også andre elhandelsselskaber - ikke har mulighed for at byde på auktionen under de nuværende betingelser, understreger Ann Sloth Rædkjær.
4 øre pr. kWh
Hos Nordjysk Elhandel siger Ann Sloth Rædkjær endvidere:
- Det er så små marginaler, der tæller i dette marked, og derfor er det blandt andet det, at jeg max må lægge 4 øre pr. kWh til prisen, der gør, at jeg ikke kan deltage. Det er simpelthen ikke nok. Jeg har en forretning at drive, forklarer hun, hvortil Hanne Kjærskov svarer:
- Vores krav om max 4 øre/kWh over børsprisen på auktionstidspunktet er fastsat efter en nøje vurdering af de tilbud der i øvrigt stilles på Elpristavlen, kombineret med vores erfaringer fra de priser elselskaberne byder på auktioner for erhvervskunder. Hvis en pris på 4 øre/kWh over børsprisen er umulig at afgive, så er priserne der angives på Elpristavlen ugyldige, slutter Hanne Kjærskov.