Englands største krydstogt-terminal får dansk landstrøm
På trods af covid-19 pandemien er optimismen intakt i Hadsund, hvor Powercon tager hul på 2021 med sit fjerde landstrømsprojekt til krydstogtskibe på få år. Foreløbigt har virksomheden leveret de store anlæg til Kristiansand og Bergen i Norge, og i sommer også til Rostock i Tyskland.
Nu er næste stop Southampton, for i efteråret lykkedes det ingeniørvirksomheden at vinde udbudsrunden om Storbritanniens første anlæg til krydstogt, skriver Energy Supplys søstermedie Søfart.
- Udbudsrunden blev udsat i foråret 2020, formentlig på grund af corona, men den 1. november kunne vi endelig skrive under på kontrakten, fortæller Peter Castberg Knudsen.
Den nye ordre er en såkaldt ’signifikant’ ordre, og anlægget skal være installeret, testet og klar til at kunne slutte et krydstogtskib til landstrøm i slutningen af september 2021.
Planen er, at Powercon-anlægget skal være en del af havnens nye krydstogtterminal, et ambitiøst og storstilet byggeprojekt med solceller på taget, der skal stå færdigt allerede til sommer. Den kommende ’grønne’ terminal bliver Southamptons femte og den skal kunne tage imod fremtidige generationer af krydstogtskibe, der er bygget til landstrøm.
Havnen i Southampton er Europas førende turn-around krydstogthavn med over 500 krydstogtanløb og flere end to mio. passagerer årligt indtil pandemien ramte.
Læs mere her mere i den udvidede udgave af artiklen her: Englands største krydstogt-terminal får dansk landstrøm (Bemærk at det kræver login)