Gratis strøm hele sommeren: Forbrugerombudsmanden politianmelder endnu et elselskab
- Gratis strøm hele sommeren.
Sådan lød et reklamebudskab i en e-mail fra GNP Energy. Modtagerne havde ikke givet samtykke til at modtage mailen med markedsføringen, og de fik stadig en regning for afgifter og transport, hvis de tog imod tilbuddet.
På baggrund af 11 klager fra seks personer over disse mails har Forbrugerombudsmanden politianmeldt GNP Energy for vildledende markedsføring og overtrædelse af forbuddet mod spam.
Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
- Det er ulovligt at markedsføre noget som gratis, hvis det ikke er det i virkeligheden. GNP Energy lovede forbrugerne gratis strøm, hvis de skiftede elselskab, men forbrugerne skulle alligevel betale for afgifter og transport af strømmen. Det er vildledende markedsføring, og derfor har vi politianmeldt virksomheden, siger Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.
Virksomhedens løfte om gratis strøm var vildledende, fordi forbrugerne fortsat skulle betale for afgifter og transport. Det fremgik alene af hjemmesiden, at tilbuddet kun omfattede det faktiske elforbrug, men ikke afgifter og transport. Oplysningerne på hjemmesiden var vist med en lille skrifttype, og forbrugeren skulle scrolle væk fra tilmeldingsfeltet, for at se oplysningerne. Afgifter og transport af strømmen står for mere end 80 procent af det samlede beløb på en typisk elregning.
Når forbrugerne forventer, at de ikke skal betale noget, fordi der står 'gratis' i et tilbud, er markedsføringen vildledende, hvis forbrugerne alligevel får en regning, skriver Forbrugerombudsmanden.
- GNP Energy har desuden sendt reklamemails til en række modtagere, som ikke har givet samtykke forinden. Dermed overtrådte virksomheden spamforbuddet i markedsføringsloven, slutter Christina Toftegaard Nielsen.
GNP beklager og betaler bøde for overtrædelserne.