Mærsk bestiller 8-12 grønne oceangående containerskibe klar til e-metanol
Mærsk sætter nu turbo på i klimakapløbet med et gigantisk indkøb af 8-12 oceangående containerskibe, der kan sejle på klimaneutralt brændstof.
I starten af 2024 vil Mærsk modtage det første i en banebrydende serie af 8 store havgående containerskibe, der kan sejle på kulstofneutral methanol, såkaldt e-metanol.
Det skriver A.P. Møller - Mærsk i en pressemeddelelse.
Skibene bliver bygget af Hyundai Heavy Industries (HHI) og har en nominel kapacitet på ca. 16.000 containere (Twenty Foot Equivalent - TEU).
Aftalen med HHI indeholder en option på 4 ekstra skibe i 2025.
Serien erstatter ældre skibe og genererer årlige besparelser på CO2-emissioner på omkring 1 million tons.
Tilbud om klimaneutral transport
De nye skibe gør Mærsk i stand til i stor skala at tilbyde klimaneutral shipping til sine kunder. Og det er kunderne ifølge Mærsk klar til.
Mere end halvdelen af Mærsks 200 største kunder har sat - eller er i gang med at sætte - ambitiøse nul-kulstofmål for deres forsyningskæder.
En del af Mærsks kunder, herunder Amazon, Disney, H&M Group, HP Inc., Levi Strauss & Co., Microsoft, Novo Nordisk, The Procter and Gamble Company, Puma, Schneider Electric, Signify, Syngenta og Unilever, har forpligtet sig til aktivt at anvende og øge brugen af nul-kulstofløsninger til deres shipping, og mange flere forventes at følge trop.
- Tiden til at handle er nu, hvis vi skal løse skibsfartens klimaudfordring. Denne ordre viser, at CO2 -neutrale løsninger er tilgængelige i dag på tværs af containerskibssegmenter, og at Mærsk er klar til det stigende antal af vores kunder, der ønsker at undgå udledning af CO2 deres forsyningskæder. Ydermere er dette et solidt signal til brændstofproducenter om, at en betydelig efterspørgsel på markedet efter fremtidens grønne brændstoffer vokser hurtigt, siger Søren Skou, administrerende direktør, A.P. Møller - Mærsk, i meddelelsen.
Mangel på klimaneutralt brændstof
Mærsk vil hurtigst muligt sejle skibene på CO2-neutral e-metanol eller bæredygtig bio-metanol, skriver virksomheden.
At skaffe en tilstrækkelig mængde kulstofneutral metanol fra dag ét vil være udfordrende, skriver Mærsk, da det kræver en betydelig produktionsopstramning af ordentlig kulstofneutral metanolproduktion, som Mærsk fortsat deltager i partnerskaber og samarbejder med relevante aktører om, herunder danske Reintegrate.
Dagens nyhed skal ses i lyset af, at rederiet tidligere på året bestilte, hvad der skal blive rederiets første klimaneutrale skib.