Endnu en Scandlines-færge er klar til rotorsejl og vindkraft
Scandlines’ har samlet erfaringer gennem et år fra et forsøg med et Norsepower-rotorsejl på hybridfærgen 'Copenhagen'. Det har været så godt, at rederiet nu gør klar til at implementere samme sejlsystem på 'Berlin'.
De fortæller rederiet i en pressemeddelelse.
I 2019 installerede Scanlines et Norsepower rotorsejl på en af rederiets hydbridfærger, var og nu har de tekniske data vist sig så gode, at søsterfærgen nu får påmonteret samme system.
Særligt positive er rederiet over, at torotsejlet giver en klimagevinst på bundlinjen.
- Vores forventning var, at rotorsejlet på 'Copenhagen' ville give fire til fem procent CO2-reduktion. Den forventning er indfriet, så nu er vi klar til at tage næste skridt og har derfor forberedt søsterfærgen Berlin til også at få et sejl, siger Michael Guldmann Petersen, CCO i Scanlines
Flere af Scandlines’ andre grønne tiltag på vejen mod emissionsfrie færger er ikke synlige for omverdenen, da de ligger under vandoverfladen. Et rotorsejl, der rager 30 meter op i luften, er derimod et meget tydeligt signal om en grøn vision.
- Der har generelt været meget stor interesse for rotorsejlet. I starten var der også forundring blandt passagererne over, hvad det var for en ”skorsten”. Så det meste af besætningen er nu mestre i tekniske forklaringer, der kan forstås, siger Michael Guldmann Petersen.
I forbindelse med foreberedelserne til implementeringen af rotorsejlet, skulle der bygges et stålfundament på færgen, som rotorsejlet kommer til at stå på. Arbejdet fandt sted, da M/F Berlin var på planlagt værftsophold på Remontowa værft i Polen i slutningen af maj 2021.
Installationen af selve rotorsejlet på søsterfærgen er planlagt til at blive sat i værk i løbet af sommeren 2022.