23948sdkhjf

Kritik af ny kampagne fra Forbrugerrådet

’Tænk Strøm – så bliver du ikke snydt’ hedder Forbrugerrådets nye kampagne, der skal sikre danskerne lavere elregninger. Men snydt bliver vi måske alligevel – det mener i hvert fald EL-Forbundet.dk.
El-sektoren er uigennemsigtig, og selvom politikerne allerede i 2003 liberaliserede sektoren, betaler kunderne i dag stadig for meget for deres strøm, skriver Forbrugerrådet på sin hjemmeside.

Forbrugerrådet har derfor ud fra sloganet ”det skal være nemt, billigt og trygt at være aktiv el-kunde” lanceret kampagnen ’Tænk Strøm – så bliver du ikke snydt’. Formålet er ifølge rådet, at sikre el-kunderne bedre priser og øge konkurrencen i el-sektoren.

Men hos EL-Forbundet.dk har man svært ved at se det nye i kampagnen og kritiserer desuden Forbrugerrådet for at være endnu et fordyrende mellemled.

Det har en pris
Essensen i kampagnen er, at Forbrugerrådet vil samle el-kunderne, så de kan lægge et øget pres på el-selskaberne, for at få dem til at sænke priserne. For at dække sine omkostninger kræver Forbrugerrådet et fast beløb fra el-selskabet for hver el-kunde, der skifter. Det mener EL-Forbundet.dk er kritisabelt.

- Jeg har svært ved at se det nye i kampagnen. Det de siger, de vil gøre, har vi kørt med længe, siger forbrugerjurist i EL-Forbundet.dk, Morten Sinding og henviser til, at det på EL-Forbundet.dk fortsat er gratis for både forbrugere og energiselskaber.

- Det gavner ikke konkurrencen med endnu et fordyrende mellemled. De eneste, der betaler for det her er elkunderne, tilføjer han og peger på, at el-selskaberne jo blot sender regningen videre til kunderne.

I Forbrugerrådet mener direktør Rasmus Kjeldahl ikke, at der bliver tale om et fordyrende mellemled. Der bliver stadig masser af penge at spare for kunderne, en besparelse de færreste vil få ved at stå alene.

- Med kampagnen vil vi skærpe forbrugernes opmærksomhed omkring det her emne, og få dem til at slå sig sammen, så der kommer mere pres på el-seskaberne, siger direktøren og tilføjer, at det vigtige er, at der kommer større konkurrence, og ikke hvor el-kunderne samler sig.

- Jeg tror, der er plads til os alle. Vi har sikkert forskellige måder at gøre tingene på. Nogen vil gå til EL-Forbundet, nogen til os og nogen helt andre steder hen. Det vigtige er at el-kunderne går sammen, så de kan få bedre el-priser

Troværdige?
Morten Sinding fra EL-Forbundet.dk mener dog stadig, at kampagnen kan blive et problem for Forbrugerrådets troværdighed.

- Normalt opfatter man jo Forbrugerrådet som uafhængigt af økonomiske interesser, men med det her tiltag er de jo ikke uafhængige længere. Med det her har kunderne jo ikke længere sikkerhed for, at de får det der er billigst og bedst, for hvad nu hvis det billigste elselskab ikke vil betale til Forbrugerrådet? Spørger han og tilføjer:

- Jeg synes, det er ærgerligt, at de skal til at slå plat på noget, hvor de kunne gå ind og få politisk indflydelse.

På spørgsmålet om, hvad der sker, hvis det billigste elselskab ikke vil betale svarer Rasmus Kjeldahl undvigende.

- Vi er optaget af at få lavet en ordning, der økonomisk set er bæredygtig. Det er klart, at vi skal have dækket vores omkostninger, så vi har ikke rigtigt noget valg, siger direktøren i Forbrugerrådet. Han understreger, at hvis der skulle blive et overskud, så vil det også blive brugt til at fremme forbrugernes interesser.

Læs også:
Nem og billig strøm til danskerne
Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.104