E.On: Konkurrence kan sagtens regulere markedet for ladestandere
Markedet kan regulere sig selv.
Sådan er meldingen fra ladestanderleverandøren E.On oven på en nye aftale om regulering af ladestandermarkedet. I aftalen er der lagt op til, at Transportministeren efter anbefaling fra konkurrence-myndigheder, kan sætte rammen for prissætningen af de offentlige ladestandere.
Og det er ikke optimalt, lyder det fra E.On, der er en af de helt store spillere på markedet for ladestandere herhjemme.
- Vi mener, at der er konkurrence nok på markedet til, at det kan regulere sig selv. Vi tror, at markedsbaseret konkurrence virker bedre og bliver bedre for forbrugerne i sidste ende, siger Vibeke Agerdal Kristiansen, der er kommunikationschef i E.On.
Og specielt fordi markedet er ved at ændre sig, skal man give de frie kræfter lov til at arbejde, mener hun.
- Indtil nu har der været relativt få spillere på markedet, men flere kommer på banen nu i takt med, at der bliver solgt flere og flere elbiler. Jeg tror, at man skal give markedet tid til at lande i en situation med flere spillere, og så kommer der en naturlig prisregulering derfra, siger hun.
Svært at prissætte
Ifølge den nye aftale, som er bedt stemt igennem i Folketinget, skal Forbruger- og Konkurrencestyrelsen de næste par måneder analysere og finde frem til en prisramme, der er ”rimelig og ikke-diskriminerende”, som der står i aftaleteksten.
Men den prissætning kan være svær at sætte, spår Vibeke Agerdal Kristiansen.
- Det er svært at sætte en pris, der rammer rigtigt, hvis man vil regulere markedet. Og hvis man sætter en pris, vil de fleste nok lægge sig der, og det kan ødelægge den naturlige konkurrence, siger hun og fortsætter:
- Lige nu er der mest konkurrence på ladestandere til privat brug. Men der er flere aktører der har ladenetværk, og vi kan se, at endnu flere kommer til,så vi ville gerne, at man gav markedet tid til at etablere sig, siger hun.
Hønen og ægget
Til gengæld er anderledes positiv stemning, når det kommer til den del af den politiske aftale, der handler om kommunale tilskud til udrulning af ladestandere i det offentlige rum.
Her er aftalens parter nået frem til, at kommuner må yde støtte til private ladestanderoperatører, så der kan komme offentligt tilgængelige standere ud til områder, hvor der ikke er ret mange elbiler og dermed ikke en naturlig efterspørgsel.
- Vi har hele tiden været for en offentlig støtte, navnlig til de tyndt befolkede områder, hvor der ikke er så stor udbredelse af elbiler. Der kan det være svært for os at se en forretning i at sætte ladestandere op, siger Vibeke Agerdal Kristiansen.
Hun uddyber:
- Som privat virksomhed arbejder man i takt med markedet og efterspørgslen - det vil sige der, hvor der er elbiler. Men lige præcis på markedet for ladestandere, er infrastrukturen en gang i mellem nødt til at gå foran for at skabe en tryghed i, at man som borger i et yderområde kan købe sig en elbil og være sikker på, at man kan lade den op, siger hun.
På den måde kan det blive et spørgsmål om hønen eller ægget, forklarer hun.
Er der standere, fordi der er elbiler? Eller er der elbiler, fordi der er ladestandere? Det er hele tiden spørgsmålet om, hvornår det giver mening at investere, og her kan offentlig støtte være en god ide til at sætte gang i et marked, siger hun.