Nu falder priserne på el
Kritik preller af på Forbrugerrådet, der nu konstaterer, at de med initiativet ’Tænk Strøm’ allerede har skabt konkurrence på el-markedet og fået el-priserne til at falde.
Kritikken har dels bestået i, at Forbrugerrådet skal have penge fra el-leverandørerne for at anbefale dem til kunderne, og dels i det problematiske ved, at Forbrugerrådet selv bliver en aktør på markedet.
Senest har EL-Forbundet langet ud efter rådet med beskyldningen om, at Forbrugerrådet sluger en stor del af den rabat , der burde være kommet kunderne til gode.
Læs også: Flere vil øge konkurrencen i el-sektoren
Flere sænker prisen
Men al kritikken preller tilsyneladende af på Forbrugerrådet, der nu konstaterer, at flere el-selskaber har sænket prisen på strøm, umiddelbart efter, at rådet offentliggjorde sin aftale på vegne af mere end 15.500 forbrugere, der havde tilmeldt sig initiativet Tænk Strøm.
Projektleder på Tænk Strøm, Christian Wennevold, kalder det en klar reaktion fra et marked, der har tørstet efter konkurrence.
- Det her er en god dag for de danske el-kunder. Vi har offentliggjort et tilbud på rigtig billig el, og det har straks fået andre aktører på markedet til at sænke prisen. Vi er gået ind i det her for at skaffe danske forbrugere billig el, og det, at flere selskaber har sænket deres priser, straks efter at vi offentliggjorde vores tilbud, viser, at Forbrugerrådet så rigtigt, da vi sagde, at manglende konkurrence gjorde, at danskerne betalte for meget for strøm, siger Christian Wennevold i en nyhed på Forbrugerrådets hjemmeside.
Med aftalen opnår Tænk Strøms kunder ifølge Forbrugerrådet en besparelse på ca. 20 procent, varierende fra 200 kroner om året for en enlig, der bor i lejlighed til, 1.000 kroner om måneden for en familie med flere børn, der bor i villa. Ifølge El-Forbundet.dk scorer Forbrugerrådet dog 150 kroner for hver kunde – penge, som forbundet mener, burde tilfalde kunderne.
Forbrugerrådet afviser kritikken
En af markedets aktører har rejst kritik af, at Forbrugerrådet modtager en provision fra el-selskabet, der skal dække omkostningerne til arbejdet med at skaffe forbrugerne billigere strøm, skriver Forbrugerrådet på sin hjemmeside. Den kritik svarer projektleder for Tænk Strøm, Christian Wennevold, på:
- Hvordan andre aktører dækker deres omkostninger, er svært at gennemskue, da de ikke har åbenhed om det. Men vi har hele tiden lagt hele regnestykket åbent frem – blandt andet på vores hjemmeside. Det har været helt klart, at vi tager en provision, som skal dække de omkostninger, som der uvægerligt vil være ved at etablere en platform, der skal skaffe forbrugerne billigere el. Og at et eventuelt overskud vil gå ubeskåret til forbrugerrådets politiske arbejde til gavn for danske forbrugere. Samtidig er det faktisk lykkedes os at opnå den billigste pris på markedet, da vi indgik aftalen og efterfølgende at få andre til at sænke prisen, så danskerne nu får en billigere strøm. Det glæder vi os over på forbrugernes vegne.
Læs også: Elpriser: Forbrugerrådet skifter kurs