"Green Fuels for Denmark" fremrykker storstilet flagskibsprojekt
Partnerskabet bag Power-to-X-flagskibsprojektet ’Green Fuels for Denmark’ i København har som følge af de øgede danske ambitioner inden for Power-to-X besluttet sig for at fremrykke dele af projektet med henblik på at producere grønne brændstoffer til den tunge transport to år tidligere end hidtil planlagt.
Det fortæller projektlederen i partnerskabet, Ørsted, i en pressemeddelelse.
Konkret har partnerskabet besluttet at fremrykke 100 MW af den oprindeligt planlagte anden fases 250 MW elektrolyse fra 2027 til 2025, samt at påbegynde fangst af bæredygtig CO2 i 2025.
Green Fuels for Denmark kan potentielt levere grønne brændstoffer svarende til Danmarks samlede indenrigsforbrug af jetbrændstof i 2027, når den fulde anden fase på 250 MW er udbygget, og dermed indfri regeringens ambition om 100 % grøn indenrigsluftfart i 2030, tre år forud for planen.
Det hele afhænger dog af, at der etableres rammevilkår på området.
- Danmark har en unik mulighed for at skabe et enestående erhvervseventyr inden for grønne brændstoffer til den tunge transport. Folketinget og regeringen har skabt rigtig gode rammer for at realisere dette enorme potentiale gennem deres ambitiøse mål for udbygningen af havvind og opførslen af Power-to-X-anlæg. Statsministerens nylige udmelding om at accelerere den grønne omstilling af luftfarten har direkte ført til, at vi i partnerskabet nu vil finde en vej, der muliggør produktion af grøn jetbrændstof allerede i 2025. Det bliver en teknologisk udfordring, som vi i Green Fuels for Denmark er klar til at besvare, så vi kan sikre Danmarks grønne førerposition i de kommende årtier og skubbe til et grønt gennembrud for omstillingen af luftfartsindustrien globalt, siger Mads Nipper, administrerende direktør i Ørsted.
I den oprindelige vision for Green Fuels for Denmark var det planen at idriftsætte et elektrolyseanlæg med en kapacitet ca. 10 MW i 2023 og efterfølgende 250 MW i 2027 og 1.300 MW i 2030.
Det er fortsat partnerskabets plan at udbygge den fulde anden fase af Green Fuels for Denmark på 250 MW i 2027. Denne fase vil kunne levere nok jetbrændstof til at dække væsentligt mere end det forventede, danske indenrigsforbrug af jetbrændstof og dermed også bidrage til omstillingen af den international luftfart fra Danmark, såfremt de nødvendige rammer er etableret. Opskaleringen af fase 2 er samtidig afhængig af, at der er tilstrækkelige mængder ny grøn strøm fra fx havvind tilgængelig.
Green Fuels for Denmarks endelige fase på 1.300 MW vil kunne levere grønne brændstoffer, primært jetbrændstof, der kan erstatte ca. 30 % af det samlede brændstofforbrug i Københavns Lufthavne, hvilket udover indenrigsruterne også vil indebære en betydelig grøn omstilling af udenrigsluftfarten.
Hverken i Danmark eller internationalt er der i dag et nævneværdigt forbrug af bæredygtigt flybrændstof produceret via Power-to-X-teknologi. Danmark har derfor en unik mulighed for at skabe en international førerposition, men teknologien til produktion af brændstofferne skal stadig modnes betydeligt, ligesom nye flybrændstoffer skal igennem en grundig og udstrakt godkendelsesproces, inden de kan tages i brug i luftfarten.