Overskuddet skrumper, men Vestas spinder guld på service
Den danske vindmølleproducent Vestas præsenterede torsdag regnskab for 2021. På mange parametre kæmper Vestas med et svært marked. Omsætningen steg godt nok med 5 procent til 15,6 milliarder euro (116 milliarder kroner), men overskuddet før skat raslede ned med 72 procent til 257 millioner euro (1,9 milliarder kroner) godt udhulet af stigende priser på fragt, råvarer og komponenter.
Som sædvanlig er der dog en solstrålehistorie i Vestas-koncernen, nemlig selskabet service-division.
Her steg omsætningen nemlig med hele 21 procent, og ebit-marginen endte på hele 24 procent – et godt stykke over den generelle ebit-margin i Vestas på 3,0 procent.
Dermed slog den samlede ordrebeholdning i service-divisionen atter rekord, og var ved udgangen af 2021 på 29,2 milliarder euro (217,4 milliarder kroner) – eller 18 procent mere end ved udgangen af 2020.
Til sammenligning faldt ordrebeholdningen på vindmøller med 5 procent til 18,1 milliarder euro (134,7 milliarder kroner) i samme periode. De to tal kan dog ikke sammenlignes en til en, da der er en gennemsnitligt ordrelænge på 17 år på Vestas’ serviceaftaler, mens vindmølleordrerne sædvanligvis eksekveres i løbet af få år.
Vestas forventer en høj encifret vækstrate i service-divisionen og en ebit-margin omkring 25 procent i de kommende år.