23948sdkhjf

Forbrugerombudsmanden: Ejendomsmæglere og elselskaber har handlet i strid med loven

Forbrugerombudsmanden har nu vurderet, at det var i strid med god markedsføringsskik, da fire ejendomsmæglere gav boligkøbere mulighed for tilmelde sig et nyt elselskab i et elektronisk bilag til deres købsaftale. Bilaget handlede som udgangspunkt om behandling af persondata, men boligkøberne kunne samtidig vælge en ny elleverandør ved et klik med musen. Tilmeldingsflowet overholdt imidlertid ikke grundlæggende forbrugerbeskyttende regler. Boligkøberne fik eksempelvis hverken oplysninger om elproduktet eller prisen.

Flere af ejendomsmæglerne havde på forhånd afkrydset, hvilket elselskab boligkøberen ønskede at skifte til, selvom det ikke var aftalt med boligkøberen. Boligkøberne blev derfor tilmeldt elselskabet, hvis de ikke opdagede forhåndsafkrydsningen. Det fremgik ikke af bilaget, at elselskaberne betalte provision til softwareudvikleren og ejendomsmæglerne, hvis boligkøberen indgik en elaftale ved at vælge ét af elselskaberne og underskrive bilaget.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra Forbrugerombudsmanden.

Ejendomsmæglere og elselskaber

De fire ejendomsmæglere i sagen er Home Amagerbro/Islands Brygge, LokalBolig Lyngby/Virum, Home Solrød og Place2Live Fredericia.

Alle fire ejendomsmæglere og softwareleverandøren Mindworking har efter Forbrugerombudsmandens opfattelse overtrådt god skik ved at facilitere tilmeldingen, der ikke overholdt grundlæggende forbrugerbeskyttende regler.

Elselskaberne, NRGi, Strømlinet, Blue Energy og Modstrøm, har tilsvarende overtrådt god skik og forbrugeraftaleloven ved ikke at sikre, at boligkøberne fik de lovpligtige oplysninger om elaftalen.

Forbrugerbeskyttende regler

Forbrugerombudsmanden har behandlet sagen efter at have modtaget klager fra flere utilfredse boligkøbere. 

- En tilmeldingsmodel må naturligvis ikke være så smart, at den tilsidesætter grundlæggende forbrugerbeskyttende regler. Forbrugere skal have en række oplysninger, inden de indgår en elaftale, for eksempel hvad prisen er. Får forbrugeren ikke de oplysninger, kan aftalen være ugyldig, siger Forbrugerombudsmand Christina Tofetegaard og tilføjer:

- Det er utilbørligt og vildledende, at nogle ejendomsmæglere har forhåndsafkrydset, at forbrugeren ønskede at indgå en elaftale med et bestemt elselskab, når det ikke var aftalt med forbrugeren.

De fire ejendomsmæglere

Home Amagerbro/Islands Brygge og LokalBolig Lyngby/Virum: Ejendomsmæglerne afkrydsede i bilaget til de to boligkøberes købsaftaler, at boligkøberne ønskede et bestemt elselskab, uden at det var aftalt med boligkøberne. Boligkøberne opdagede ikke forhåndsafkrydsningen ved underskriften af bilagene og blev derfor tilmeldt en elaftale uden at vide eller ønske det. LokalBolig Lyngby/Virum har oplyst, at afkrydsningen skyldtes en fejl, og home Amagerbro/Islands Brygge har oplyst, at de sætter krydset som et forslag til køberen. Forbrugerombudsmanden vurderer, at fremgangsmåden var utilbørlig, og at ejendomsmæglerne vildledte boligkøberne.

Home Solrød:

Ejendomsmægleren afkrydsede, at boligkøberen ønskede et bestemt elselskab, uden at det var aftalt med boligkøberen. Ejendomsmægleren oplyste boligkøberen om forhåndsafkrydsningen, da boligkøberen skulle skrive under på boligkøbet. Forbrugerombudsmanden vurderer, at en sådan fremgangsmåde er i strid med god markedsføringsskik, og Forbrugerombudsmanden er også tilbøjelig til at mene, at det er utilbørlig markedsføring, selvom ejendomsmægleren oplyste om forhåndsafkrydsningen inden underskriften.

Place2Live Fredericia:

Ejendomsmægleren modtog ikke provision og afviser at have forhåndsafkrydset ved et elselskab. Afkrydsningen kunne muligvis skyldes en systemfejl.

Kilde: Forbrugerombudsmanden

 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095