Prissammenligningssiden Eltjekket.dk har vildledt forbrugerne
Virksomheden bag hjemmesiden Eltjekket.dk, Shiver Marketing ApS, har vildledt forbrugerne til at tro, at de kunne finde den billigste elaftale til netop dem på hjemmesiden Eltjekket.dk.
Det er i strid med markedsføringsloven, og Forbrugerombudsmanden har nu skærpet reglerne over for Shiver Marketing.
- Det er ulovligt, hvis en hjemmeside udgiver sig for at hjælpe forbrugerne med at finde det billigste produkt, men i virkeligheden blot formidler brugernes kontaktoplysninger videre til samarbejdspartneres telefonsælgere, siger Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard-Nielsen i en pressemeddelelse.
Formålet med hjemmesiden var nemlig ikke at hjælpe forbrugerne med at finde det billigste produkt, men blot at indhente forbrugernes samtykke til at blive kontaktet i markedsføringsøjemed af elselskaber, som virksomheden samarbejdede med.
På flere områder
Forbrugerombudsmanden vurderer, at Shiver Marketing har overtrådt markedsføringsloven på flere områder.
Blandt andet blev hjemmesiden brugt til at indhente forbrugernes samtykke til, at to-tre af virksomhedens samarbejdspartnere, det vil sige elselskaber, kunne kontakte dem. Samtidig har hjemmesiden anvendt udtrykkene 'billigere' og 'billigst' om de elaftaler, som forbrugerne ville modtage tilbud på ved at udfylde en formular på hjemmesiden. Men virksomheden har ikke kunnet dokumentere at det var tilfældet.
Forbrugere, der udfyldte formularen på Eltjekket.dk, blev kontaktet af telefonsælgere, der i nogle tilfælde præsenterede sig som værende fra Eltjekket.dk og i andre blot ringede på vegne af et elselskab for at indgå en aftale med forbrugeren 'som det billigste elselskab i forbrugerens område'.
Forbrugerombudsmanden vurderer desuden, at forbrugernes samtykke til at modtage disse opkald var ugyldigt, da det ikke fremgik af samtykketeksten eller i nær tilknytning til samtykketeksten, hvilke virksomheder forbrugeren modtog opkald fra.
Det betyder, at eventuelle aftaler indgået på baggrund af telefonopkaldene kan ophæves.
- Hvis en forbruger ikke har givet sit samtykke til at blive kontaktet af en virksomhed, er en aftale indgået på baggrund af denne kontakt ikke bindende for forbrugeren, siger Christina Toftegaard-Nielsen.
Om Shiver Marketing og Eltjekket.dk
Forbrugerombudsmanden har vurderet at Shiver Marketing har overtrådt markedsføringsloven på flere områder.
- Frem til april 2022 fremstod hjemmesiden som en uvildig prissammenligningsside ved at forbrugerne blev opfordret til at udfylde en formular med overskriften: ”Find gratis og uforpligtende din billigste el-aftale” og teksten: ”Søg her i dit område”, men forbrugerne modtog aldrig en uvildig prissammenligning. I stedet blev hjemmesiden benyttet til at indhente forbrugernes samtykke til, at to-tre af virksomhedens samarbejdspartnere (elselskaber) kunne kontakte dem.
- Frem til april 2022 anvendte virksomheden udtryk som ”billigere” og ”billigst” om de elaftaler, som forbrugeren modtog tilbud på ved at udfylde formularen på ”Eltjekket.dk” på virksomhedens hjemmeside og i Google-annoncer, uden at virksomheden kunne dokumentere, at samarbejdspartnernes elpriser generelt lå på et lavt niveau.
- Frem til 20. september 2020 markedsførte virksomheden hjemmesiden med udsagn som ”besparelse på 2.200 kroner pr. husstand årligt” og ”sikkerhed for besparelse”, som Forbrugerombudsmanden vurderer var urigtige og dermed vildledende.
Kilde: Forbrugerombudsmanden