Verdens største cykelløb får energi fra et elnet i verdensklasse
Tour de France begynder fredag i København og også lørdag og søndag foregår verdens største cykelløb her i landet. Danmark er i verdensklasse, hvad angår sikre el-leverancer til familier og virksomheder – og sådan skal det også gerne være i forbindelse med afviklingen af Tour de France.
Derfor har de elnetselskaber, der får fornøjelsen af, at tour-feltet cykler gennem deres forsyningsområder, forberedt sig på nogle lidt anderledes dage op mod og under afviklingen af cykelløbet, der bliver vist i 190 lande.
Det skriver Green Power Denmark i en artikel på sin hjemmeside
En af de vigtigste opgaver for elnetselskaberne er at sikre, at deres teknikere kan komme frem, hvis der sker kritiske strømafbrud under Tour’en. Danske elkunder har strøm i stikkontakterne 99,996 procent af tiden, men der sker afbrud hver eneste dag et eller andet sted i landet. Så sikre leverancer af elektricitet som muligt er helt afgørende for dagligdagen for beboer og virksomheder – og for afviklingen af en sportsbegivenhed med millioner af tv-seere og radiolyttere.
Under Tour’en vil mange veje være spærret af i kortere eller længere tid, så de berørte netselskaber har forlods været i dialog med tourledelse samt kommuner, politi, brandvæsen og andre myndigheder om, hvad de kan gøre, hvis strømmen går og teknikere fx skal besøge en kritisk transformerstation.
– Vi har søgt alle de informationer, vi har kunne få, og sat os ind i, hvor vi kan krydse ruterne, hvis vi får behov for det. Vi tror, vi kan komme igennem, hvis det er meget vigtigt, siger Lead Systemdrift Specialist Bjarne Dynkel fra Nexel, der er driftsselskab for det østdanske netselskab Cerius-Radius, til Green Power Denmark.
I må ikke grave - men hvis I gør, så dæk af med dén her type asfalt
Åbningsetapen, Grand Départ, den 1. juli er en cirka 13 km lang enkeltstart rundt i det centrale København, der elnet-teknisk hører under Cerius-Radius og (på de højere spændingsniveauer) Energinet. Derefter går touren den 2. juli fra Roskilde og via Odsherred til Storebæltsbroen, hvor Cerius-Radius kan vinke farvel til feltet. Her overtager Zeanet, der har mandskab i både Korsør og Slagelse, og som står for strømmen på selve Storebæltsbroen og Sprogø.
Filosofien hos Cerius-Radius følger ’nærhedsprincippet’, som er kendt fra alle andre beredskaber. Der ændres ikke på beslutningsstrukturerne – det er blot omstændighederne, som ændres. I dette tilfælde er det lig med omfattende afspærringer i et stort område. I forhold til åbningsetapen gælder det for visse områder i en hel uge, hvilket enhver, der bevæger sig gennem København i disse dage, kan bevidne.
– Vi har tilrettelagt vores arbejde ud fra, at adgangsforholdene kan være væsentligt anderledes på dagen. Vi har et fint samarbejde med Sparta, når der er f.eks., afholdes maratonløb, men denne gang har vi franske partnere og en helt anderledes opmærksomhed. Derfor har vi forsøgt at klæde os så godt som muligt i forhold til at løse de nødvendige opgaver, der kan opstå, siger Bjarne Dynkel.
Cerius-Radius har fået oplyst, hvornår og hvor almindelige vedligeholdelsesopgaver IKKE kan udføres. Netselskabet har også fået oplysninger om hvilken type asfalt, der skal lægges på, hvis det i sidste øjeblik har været nødvendigt at udføre kabel-arbejde under nogle af de kørebaner, som Jonas Vingegaard, Jakob Fuglsang og andre Tour-deltagere skal køre på.
Mobil elbilopladning til service- og følgebilerne
En særlig opgave har været at sørge for byggestrøm til mobile elbil-opladere, der skal servicere en karavane af franske Škoda-elbiler.
De mobile opladere minder om hestetrailere, men her er levende dyr erstattet af batterier og elektronik. Cerius-Radius har i samarbejde med Elcon - som repræsentant for de franske arrangører – i huj og hast fundet plads til midlertidig nettilslutning to steder ved Bella Center og ét ved et hotel i Kastrup.
De mobile opladere, der hver har ti ladeudtag, er koblet på transformerstationer med kabler, og der er sat byggetavler med målere op, så de flygtige kunder også kan få en regning.
Efter opladning i København bliver trailerne kørt videre til Roskilde, Nyborg, Vejle og Sønderborg.
Strøm til mål-området i Nyborg
Når Tour-feltet den 2. juli har klaret strabadserne på Storebæltsforbindelsen, rammer rytterne mål-området i Nyborg. Her har elnetselskabet Vores Elnet været i dialog med arrangører og myndigheder for at lægge en plan for, hvilke handlemuligheder der er, hvis der sker strømafbrud. Vores Elnet har sikret sig, at der er serviceteknikere bag afspærringerne, så de hurtigt kan gå i gang med fejlsøgning og genopretning, hvis uheldet er ude.
Derudover har Vores Elnet arbejdet tæt sammen med Nyborg Kommune om at sikre byggestrøm til 13 forskellige steder i et ambitiøst event-område ved etapens mål. Vores Elnet har indgået aftaler med kommunen om midlertidigt leveringsomfang og opsat elmålere, så der kan sikres af korrekt afregning af elforbrug til alle de midlertidige leverancer til arrangører, medier og gæster, der skal kunne følge med i løbet på storskærme samtidig med, at de kan få lidt mad og drikke.
Nyborg El har tilmeldt de mange installationer. Vores Elnet har tilsluttet byggestrømmen i skabe og på stationer – efter et vigtigt forarbejde:
– Vi har foretaget beregninger på kabelskabe og transformerstationer for at sikre os, at det er kapacitet nok i forhold til det leveringsomfang, kommunen har efterlyst, siger entrepriseleder Jan Eriksen fra Vores Elnet.
– Tour de France har givet et ekstra pres på i en i forvejen travl hverdag. Vi tilslutter masser af byggestrøm hver dag, men ikke på samme sted, tilføjer Jan Eriksen, der har noteret sig, at mål-området ankommer fredag aften, så det hele kan være klar til lørdagens ’once in a life time’-begivenhed.
Tour de France har givet et ekstra pres på i en i forvejen travl hverdag. Jan Eriksen, entrepriseleder, Vores Elnet
Publikum er jokeren
På etapen den 3. juli skal rytterne køre fra Vejle, der hører under TREFOR Infrastruktur, til Sønderborg.
– Jeg håber, alle får en dejlig dag. Hvis der opstår fejl på el, vand eller varme, må vi træde i karakter – men det sker 7-9-13 ikke, siger afdelingschef Carsten Pedersen fra TREFOR Infrastruktur.
Vejle Midtby bliver spærret af, og TREFOR Infrastruktur har været i dialog med kommunen og løbsledelsen om hvilke sluser, der kan blive åbnet i Vejle og på den øvrige del af ruten, hvis uheldet er ude.
– Politiet er den overordnede myndighed og beslutter hvor og hvornår, vi kan komme igennem, siger Carsten Pedersen, der sammenligner begivenheden med Royal Run, Fyn Rundt og andre begivenheder – blot er det denne gang større. Meget større.
– Publikum er jokeren. Vi ved ikke, hvor mange der kommer, men vi ved, at det kan blive svært at komme rundt, siger Carsten Pedersen.
Mandskab på begge sider af vejen
Netselskabet N1, der tager imod feltet i Hejlsminde, har styrket sit beredskab især i de større byer langs ruten mod syd; altså Haderslev, Aabenraa og Sønderborg.
– Vi har placeret folk på begge sider af vejen, så de kan være klar, hvis der sker noget. Vi har også hentet nødgeneratorer frem fra vores lagre og placeret dem i de større byzoner, hvis der – mod forventning – sker strømafbrydelser, fortæller Frederik Gelstoft Schmidt, der er kommunikationsansvarlig i Netselskabet N1.
Ringriderbyen Sønderborg er en særlig opgave for Netselskabet N1, fordi feltet cykler rundt - og rundt - i de smukke omgivelser ved Alssund i længere tid. Etapen slutter med, at stjernerne og vandbærerne kører i ring, inden der kan kåres en vinder og uddeles førertrøjer i gul, grøn, hvid og med røde prikker.
Sønderborg er det sted, hvor der er lukket ned for normal trafik i længst tid, så vi placerer en teknisk kollega med cykel i det afspærrede område. Frederik Gelstoft Schmidt, kommunikationsansvarlig, Netselskabet N1
– Sønderborg er det sted, hvor der er lukket ned for normal trafik i længst tid, så vi placerer en teknisk kollega med cykel i det afspærrede område. Vi har også underrettet politiet om, hvilket køretøj de skal hjælpe igennem, hvis det bliver absolut nødvendigt, siger Frederik Gelstoft Schmidt.
Ligesom Cerius-Radius har sikret opladning til hestetrailerne med ladeudstyr, så har også Netselskabet N1 udvalgt en transformerstation i Sønderborg, hvor karavanen af elbiler kan blive ladet op med grøn dansk elektricitet, inden turen går sydpå til Frankrig via de tyske motorveje. Rytterne kan se frem til en hviledag, inden de igen skal i sadlerne med start på 4. etape i Dunkerque i Normandiet.
Både på statsligt, regionalt og kommunalt niveau har man arbejdet på at få Touren til landet siden juni 2016, hvor en række partnere afleverede et officielt bud på en dansk Tour-start til organisationen bag Tour de France, ASO.
I de næste dage er det alvor!