Startup vil pulje mindre virksomheder, så de kan indgå en PPA
Frustrationer over, hvordan elmarkedet i Danmark fungerer i dag – set fra et grønt indkøbsperspektiv, har bragt startup-virksomheden Reel på banen.
Med en kapitaltilførsel på over 17 millioner kroner vil Reel give mindre virksomheder mulighed for at sikre sig en Power Purchase Agreement (PPA), som primært de allerstørste virksomheder herhjemme hidtil har kunnet indgå.
Behovet for grøn strøm stiger og stiger, men virksomhederne og forbrugerne har ikke sikkerhed for, at elektriciteten rent faktisk er så grøn som lovet.
- Vi er frustrerede over oprindelsesgarantierne. De grønne certifikater, som virksomhederne og forbrugerne køber, så de med et fingerknips kan sige, at de har nul CO2-udledning fra deres elforbrug, siger administrerende direktør hos Reel Jon Sigvert.
Indtil for nyligt har det primært været de allerstørste virksomheder herhjemme, der har kunnet indgå PPA’er. Der har været en række begrænsninger, der har udelukket resten af de danske virksomheder. Jon Sigvert, administrerende direktør, Reel
De fleste har ikke adgang til alternativer til de grønne certifikater
For oprindelsesgarantierne er ifølge Jon Sigvert ikke nødvendigvis ensbetydende med, at strømmen er bæredygtig.
- Man gør krav på CO2-reduktioner, der allerede har fundet sted. Hvis købet af certifikater rent faktisk førte til, at der blev tilført ny grøn strøm til elnettet, så ville det give mening, Men det sikrer de grønne certifikater ikke i dag, og langt de fleste virksomheder og forbrugere har desværre ikke adgang til alternativer til de grønne certifikater, siger Jon Sigvert.
Sammen med Anders Meldgaard Kjemtrup (CCO) og Christian Randløv Schmidt (CTO) skabte Jon Sigvert Reel for 2,5 år siden, og virksomheden har indtil nu blandt andet været støttet af Innovationsfonden.
- Vi stiftede Reel, fordi vi indså, at der var behov for en reel grøn el-indkøbsløsning, som alternativ til de grønne certifikater, siger Jon Sigvert, der er uddannet som miljøingeniør fra Danmarks Tekniske Universitet.
Vi sammensætter puljer, hvor virksomhedernes samlede elforbrug er stort nok til at indgå en PPA. Jon Sigvert, administrerende direktør, Reel
- PPA er et bedre alternativ
Han forklarer, at Reel vil transformere måden, virksomhederne køber grøn strøm på, og det skal ske ved hjælp af de allerede kendte Power Purchase Agreements (PPA), som flere store virksomheder og udbydere af grøn strøm har indgået med hinanden.
- En PPA er et bedre alternativ til de grønne certifikater, fordi der som direkte konsekvens af PPA’en bliver bygget et nyt vedvarende energianlæg, som leverer ny grøn strøm til elnettet svarende til hele eller dele af det strømforbrug, som virksomheden, der har indgået aftalen, har, siger Jon Sigvert.
Begrænsninger for mindre virksomheder
Men han ser dog også problemer i den måde, aftalerne udmønter sig i dag.
- Indtil for nyligt har det primært været de allerstørste virksomheder herhjemme, der har kunnet indgå PPA’er. Der har været en række begrænsninger, der har udelukket resten af de danske virksomheder, siger Jon Sigvert.
Han forklarer, at virksomheder typisk skal have et stort elforbrug, for at en PPA giver mening for energiudvikleren – og det er de færreste virksomheder i Danmark, der har et årligt forbrug på op imod 30 GWh eller større.
Derudover skal virksomhederne have en meget høj kreditværdighed, da udvikleren skal bruge PPA’en til at sikre sig finansiering til at opføre et nyt anlæg.
Og som det sidste skal virksomhederne have juridiske og energimæssige kompetencer, så de rent faktisk forstår, hvad PPA’en indeholder.
Puljer skal gøre virksomheder store nok til at indgå en PPA
Reel vil samle virksomhederne, så de bliver i stand til at kunne indgå en PPA.
- Vi sammensætter puljer, hvor virksomhedernes samlede elforbrug er stort nok til at indgå en PPA. Samtidig går vi ind og laver risikomodellering på hver pulje, så puljens samlede risikoprofil og kreditværdighed er stærk nok til at indgå en PPA. Og vi varetager alle de juridiske og energimæssige kompetencer for virksomhederne, når PPA’en skal forhandles på plads. Virksomhederne får en forenklet kontrakt, som minder om den, de er vant til at få fra deres elselskab, siger Jon Sigvert.
Investorgruppen
- UVC Partners: Tysk venturekapitalfond med speciale i B2B-løsninger
- The Footprint Firm: Rådgivnings- og investeringsvirksomhed med 100% fokus på bæredygtighed
- North-East Family Office: Globalt, privat multi-family office
- Private investorer: En række private investorer med speciale i energimarkedet såsom Bo Wase (formand for InCommodities), Jürgen Mayerhofer (CEO og stifter af enspired) og Peter Larsen (tidligere Senior Director ved Ørsted) og succesfulde stiftere såsom Christian Bach (stifter af Netlify), Niels Fibæk-Jensen og Emil Stigsgaard Fuglsang (stiftere af Matter).
Kilde: Reel
Automatiserede CO2-rapporteringer
En investorgruppe med den tyske venturekapitalfond UVC Partners i spidsen har netop tilført Reel 17,1 millioner kroner.
- Vi bruger investeringen til at blive el-leverandør. Og på bagkant af investeringen vil vi indgå de første PPA’er, siger Jon Sigvert, som ser store muligheder i det danske marked, men Reel har også øjnene rettet med de europæiske nabolande.
I aftalerne vil Reel sikre kunderne, at de modtager automatiserede CO2-rapporteringer.
- Vi leverer de data, de skal bruge til deres grønne regnskab. Vores mål er, at de grønne intentioner, der er blandt virksomhederne, skal føre til faktiske CO2-reduktioner, siger Jon Sigvert.