Kullet vender tilbage til Ensted
Frem til udgangen af 2023 kommer der igen kul ved det gamle Enstedværk på havnen i Aabenraa.
Massive sanktioner af gas og kul fra det krigsførende Rusland betyder enorm usikkerhed på det europæiske energimarked. En af løsningerne på den forestående europæiske energikrise findes i Aabenraa, hvor det tidligere Enstedværk, nu Aabenraa Industrihavn, vil lægge kaj og kræfter til omlastningen og den videre udskibning af op mod en million tons kul årligt. Genstarten af kulleverancerne til Aabenraa sker for at bidrage til, at flest muligt kan komme gennem vinteren mens energikrisen står på i Europa.
SDK Shipping har i samarbejde med Aabenraa Industrihavn indgået aftale om at genoptage omlastningen af kul på havnen frem til udgangen af 2023. En aftale, som Aabenraa Industrihavn har været i dialog med Energistyrelsen om, som er positiv indstillet over for, at Aabenraa Havn, i den aktuelle forsyningskritiske situation, åbner op for sine unikke faciliteter ved Ensted.
- Med opbakningen fra Energistyrelsen kan vores samarbejde med Aabenraa Havn sikre en forsyningskæde af energi til både danske og europæiske husstande. Aabenraa Havn er en helt unik dybvandshavn og SDK har ekspertisen i omlastningen af bulkvarer. Desuden er det ikke første gang, at SDK Shipping og Aabenraa Havn går sammen om projekter af denne slags, og al erfaring siger os, at dette projekt også skal blive en succes, siger Lars Jespersen, CEO for SDK Shipping i en pressemeddelelse.
Havnen ved det tidligere Enstedværk er blandt Nordeuropas største kul- og oliehavne med 18 meters frigang ind til kajen. Fra Aabenraa skal kullet fragtes videre med mindre skibe og pramme til eksempelvis Polen og Tyskland, hvor lokale el- og varmeværker skal omstilles til kulfyring og kompensere for de sanktionerede russiske leverancer af brændsel.
Kullet slukker ikke for grønne ambitioner
Aabenraa Havn købte Enstedværket i 2021 med ambitionerne om at omdanne det tidligere omlastningsdepot for kul og olie til projekter med en grøn profil på havnens område. Med krigens udbrud i Ukraine har Aabenraa Industrihavn dog været nødt til at gå på kompromis med den grønne profil i den gode sags tjeneste: At støtte de fælles-europæiske sanktioner med Rusland og understøtte energiforsyningen i primært Danmark, Nordtyskland og Østersøregionen.
- Aabenraa Havn ligger med anlægget på Ensted inde med en europæisk unik ressource til håndtering af kul, og der er en meget stor efterspørgsel for, at dette anlæg igen tages i drift for at afhjælpe den europæiske energikrise. Derfor er vi selvfølgelig både stolte og glade over, dels at kunne bidrage dette til at sikre den europæiske forsyning, men også over at kunne gøre det i samarbejde med vores partnere hos SDK Shipping, siger Henrik Thykjær, havnedirektør for Aabenraa Havn.
Sideløbende med omlastningen af kulleverancer fortsætter Aabenraa Industrihavn udviklingen af grønne projekter, som på sigt både skal komme miljø og arbejdspladser på Ensted til gavn. Men i den unikke situation, som krig i Europa er, så kommer forsyningssikkerheden i forreste række.
Størst leveringstryk i vinteren
Leverancerne til Ensted med kul vil begynde allerede fra ultimo september, hvor det første kul er planlagt til mellemlagring på havneområdet. Herfra vil mindre skibe og pramme, hente kul og fragte det videre til deres slutdestinationer ved el- og varmeværkerne rundt i Europa.
- Behandlingen af de store bulkleverancer, som vi står overfor, er ikke bare en spændende opgave, men en utroligt vigtig opgave og en indirekte støtte til Ukraine, efterhånden som vi gør os mere fri af russisk eksporteret brændsel. Derfor har denne opgave også vores største prioritet som vi sætter alt nødvendigt mandskab til at dække, siger Lars Jespersen.
Samarbejdet mellem Aabenraa Industrihavn og SDK Shipping og genetableringen af kulleverancer betyder, at Aabenraa havn igen vil lægge faciliteter til et tilløbsstykke, når nogle af verdens største fragtskibe kommer i havn.
SDK Shipping og Aabenraa Industrihavn har i første omgang indgået aftale med leverandører om kulleverancer frem til slutningen af 2023 med mulighed for forlængelse ind i 2024. Størstedelen af leverancerne forventes af afvikles i vinterhalvåret, hvor energibehovet er kritisk til at holde lys og varme i både danske og nordeuropæiske hjem.