TRE-FOR får ny og mere bæredygtig teknologi
Multienergiselskabet TRE-FOR har taget en helt nyudviklet brændselscelle i brug i fem af de teknikhuse, selskabet anvender til at levere fibernet til Trekantområdet.
TRE-FOR er hovedaktionær i IRD og har gennem de seneste år været med i forskningen og udviklingen af DMFC brændselscellen.
- Vi er meget optaget af innovation og ny teknologi, der sikrer mere bæredygtighed og en større hensyntagen til vores miljø, og vi ser et stort potentiale i brændselsceller. Derfor investerede TRE-FOR for år tilbage i IRD, og nu nærmer vi os fasen, hvor udviklingen er så langt, at investeringen begynder at give de ventede resultater, siger Knud Steen Larsen, adm. direktør i TRE-FOR.
Brændselsceller som backup
Brændselscellen skal bruges som backup til de batterier (UPS-centre), der skal drive teknikhuset i tilfælde af strømnedbrud, så kunderne ikke bliver berørt, hvis uheldet skulle være ude. Det er første gang man bruger DMFC brændselsceller i UPS-centre i Danmark.
- Brændselscellerne fungerer som en slags batteriforlængere. Med brændselscelleteknologien kan vi oplade batterierne, mens de er i anvendelse helt uden brug af strøm. Det giver en betydelig længere levetid for backup-systemet og endnu højere oppetid for kunderne, siger Martin Vesterbæk, der er projektleder på TRE-FORs forskning og udvikling af brændselsceller.
Metanol i stedet for benzin eller diesel
DMFC brændselscellerne kører på metanol, hvilket er langt mere miljøvenligt, end traditionelle generatorer drevet af benzin eller diesel.
- Metanolen, der har meget stor energitæthed, omdannes til el og varme i brændselscellen, og der er i princippet ingen forhindringer i at skalere brændselscellen op og ned alt efter hvilken ydelse, man ønsker. De brændselscelleapplikationer, vi sætter op i teknikhusene, kan yde 800 W kontinuerligt, siger Martin Vesterbæk.
Projektet med at udvikle og teste DMFC brændselscellerne har været i gang siden januar 2011, og opsætningen i teknikhusene er sidste del af testfasen.
Perspektiverne med brændselsceller er store, for i princippet kan de bruges alle steder, hvor der er behov for strøm, på sigt også i elbiler. Forventningerne er, at brændselscelleteknologien kan blive en væsentlig del af løsningen på vores energimæssige udfordringer som eksempelvis at lagre overproduktion af vindstrøm til senere brug.