23948sdkhjf

Endnu en dansk lufthavn klar med flybrændstof lavet på bioaffald

Billund Lufthavn kan nu tilbyde det biobaserede flybrændstof, SAF, som en ny brændstofmulighed for de flyselskaber og operatører, der benytter Billund Lufthavn.

Forkortelsen SAF står for Sustainable Aviation Fuel og dækker over flybrændstof, der er lavet på affaldsbiomasse som for eksempel brugt madolie og andet bioaffald fra fødevareindustrien.

Med initiativet, der har været drevet af DCC & Shell Aviation Denmark og finske Neste, der er den førende leverandør af SAF i verden, tager dansk luftfart endnu et skridt for at understøtte udbredelsen af mere bæredygtige flybrændstoffer.

Behov for storskala

Billund Lufthavn er den anden danske lufthavn, der tilbyder SAF, for i maj 2021 indledte flyselskabet Alsie Express som den første indenrigsrute i Danmark, i samarbejde med Sønderborg Lufthavn og DCC & Shell Aviation, også flyvninger på SAF.

Men nu er turen kommet til Billund Lufthavn, hvor administrerende direktør Jan Hessellund er opmærksom på, at den grønne omstilling skal tages i samarbejde med flyselskaberne.

- Der er mange teknologier på vej for at gøre luftfarten grøn, og vi må ikke afvise nogle af dem, for der er behov for storskala og flere teknologier. Her er indførslen af SAF i Billund Lufthavn afgørende, og det er et tydeligt udtryk for stigende efterspørgsel fra flyselskaberne. Og vi er meget stolte af nu at kunne være med til at imødekomme noget af den grønne efterspørgsel, siger Jan Hessellund i en pressemeddelelse.

SAF et effektivt overgangsbrændstof

Det er DCC & Shell Aviation Denmark, der står for at levere det biobaserede flybrændstof til Billund Lufthavn. SAF kan anvendes i fly direkte sammen med traditionelt flybrændstof og er bredt anerkendt som nøglen til at indfri reduktionsmålene for flyindustrien på kort sigt.

- Initiativet i Billund Lufthavn afspejler den stigende interesse for biobaseret flybrændstof, vi oplever fra danske lufthavne og flyselskaber. For os som selskab er det her endnu et positivt og vigtigt skridt i retning af at udbrede tilgængeligheden til mere bæredygtige brændstoffer i de danske lufthavne, siger Ulrik V. Brendstrup, administrerende direktør i DCC & Shell Aviation Danmark og tilføjer:

- Lige nu spiller SAF en central rolle i skiftet væk fra fossilt flybrændstof. Men i lighed med luftfartens øvrige aktører, ser vi SAF som et effektivt overgangsbrændstof på vejen mod en fremtid, hvor vi flyver på grønt brændstof lavet udelukkende på vedvarende energi.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096