23948sdkhjf

Udvikling af nye batterier skal forbedre elbilen

Billigere og bedre lithium-ion batterier skal sænke prisen på elbiler og strøm fra sol- og vindenergi. Højteknologifonden støtter erhvervspostdoc-projekt hos Aarhus Universitet og Haldor Topsøe.
Når el- og hybridbiler ikke allerede nu fylder vejene rundt omkring i verden er en af årsagerne den nuværende batteriteknologi.

Det er en udfordring at producere batterier, der kan lagre så meget energi, at en el- eller hybridbils ydelse kan matche en gængs bil med forbrændingsmotor, da materialerne, der skal bruges i batteriernes indre, er voldsomt dyre. En anden udfordring er at øge energiindholdet af batterierne. Derfor er de nuværende elbiler enten meget kostbare eller kan kun køre kort på en opladning.

Håb at lagre sol- og vindenergi
Et nystartet samarbejde mellem Aarhus Universitet og Haldor Topsøe skal udvikle nye elektrodematerialer til lithium-ion batterier, som har stor energitæthed, og som frem for alt er så billige at fremstille, at det for alvor kan rykke på de markeder der bruger lithium-ion teknologien.

For eksempel til brug i el- og hybridbiler, men der er også et meget stort marked for at udvikle billige stationære batterier, som effektivt kan lagre sol- og vindenergi i meget store mængder.

Det er erhvervs-post.doc Martin Søndergaard (billedet), som skal udvikle og teste batterier med forskellige forbedrede materialer og frem for alt øge forståelsen for, hvad det er, der gør nogle materialer mere egnede end andre.

- Elektrodematerialerne er hjertet i lithium-ion batterier, og selve fremstillingen bør have et minimalt ressourceforbrug og samtidig resultere i materialer af høj kvalitet. Der er mange parametre der kan forbedres, og hensigten med dette projekt er at identificere de mest velegnede elektrodematerialer, som samtidig har gode miljøegenskaber, og er billige at masseproducere, siger Martin Søndergaard.

Tysk eksperthjælp
Materialerne kan for eksempel blive til ved hjælp af uopløselige nanopartikler der dannes, når flere kemiske stoffer blandes og udsættes for højt tryk og temperatur (hydrotermal syntese). Kemisk Institut ved Aarhus Universitet har stor ekspertise inden for materialesyntese og nanoteknologi. Kombineret med Haldor Topsøes kompetencer inden for produktion af nanomaterialer, er der optimale betingelser for udvikling af materialer, som kan opskaleres til masseproduktion.

Derudover er den tyske forskningsinstitution Zentrum Für Sonnen- und Wasserstof-forschung (ZSW) i Ulm tilknyttet projektet. ZSW har 20 års erfaring med Li-ion batterier og har ekspertise i at optimere og opskalere batterifremstilling. Dermed kan materialerne som fremstilles i projektet blive testet under betingelser og i et format, som er relevant for slutbrugerne af batterierne.

Projektet forløber over to år og vil i høj grad kunne styrke Danmarks position indenfor lithium-ion batterier.

Fakta om projektet:
Varighed: 2 år (2012-2014)
Fase 1: Projektstart – fra idé til projekt
Budget: 2 mio. kr.
HTF-investering: 1 mio. kr.
Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08