23948sdkhjf

Klar til EU-krav om 5.000 ladestandere

Et spring fra 280 til 5.000 danske ladestandere til elbiler på otte år, det er et af målene i et nyt EU-forslag. Dansk producent af ladestandere byder forslaget velkommen.
Connie Hedegaard og EU’s transportkommission kom torsdag i sidste uge med et forslag, der kan være med til at sikre, at elbiler bliver fremtidens transportmiddel. Forslaget går blandt andet ud på at forbedre infrastrukturen med ladestandere, så det ikke længere er en hindring for udbredelsen af elbiler, at der er for langt til nærmeste opladningsmulighed.

Læs også: EU vil booste europæernes lyst til at køre grønt

Hos Vikingegaarden A/S, der udvikler og producerer ladestandere, er man klar til at imødekomme kravene fra EU, hvis forslaget bliver en realitet.

- Vores ladestandere imødekommer i høj grad en lang række af de krav, som ligger i EU’s nye udspil. EVergreen-serien er netop en open source-løsning, hvor man kan betale med kreditkort og sms, og så er den intelligent, så den lader, når strømmen er billigst og mest miljøvenlig, forklarer Lone Maj Bentsen, som er projektleder hos Vikingegaarden.

Eksportpotentiale i europæisk infrastruktur
EU’s forslag skal øge antallet af ladestandere i Danmark fra 280 til 5.000 inden udgangen af 2020. Forslaget lægger desuden op til, at der i hele EU kommer en infrastruktur, der gør det muligt at bruge elbilen som transportmiddel i langt højere grad end i dag.

Lone Maj Bentsen ser store perspektiver i det nye forslag, ikke kun for miljøet, men også for danske arbejdspladser og udviklingen af ny teknologi.

- Her er endnu et område, hvor vi i Danmark er på forkant med udviklingen af ny miljøteknologi, og der er også eksportpotentiale, ikke mindst til det tyske marked, vurderer Lone Maj Bentsen.

EVergreen-standerne er under fortsat udvikling, og næste skridt bliver en såkaldt quick charge-løsning, så der kan lades op på få minutter.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078